Pondělí 17. června 2024, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Je v tom rivalita. Ale i nostalgie

Česko

Made in Czechoslovakia - Co politici rozdělili, to sport, obchod a hlavně média zase spojují

Československo nežije jenom na televizních obrazovkách.

Propojení mezi oběma zeměmi funguje i v dalších odvětvích byznysu, jako je pracovní trh, energetika či doprava.

PRAHA Na adresách nadnárodních firem i po sedmnácti letech můžete stále narazit na „Československou“ republiku. Nemusí rovnou jít o neznalost poměrů, ale naopak o pravdivější informaci, než se učí ve školách. Byznys, média a sport obě země totiž opět tmelí dohromady.

Nejpopulárnější a nejpatrnější je spojení Česka a Slovenska v médiích. Důvod je jednoduchý - média se snaží šetřit a zároveň vydělat.

„V rámci jednoho nákladu takto osloví dvě země a zvýší se jim cílová skupina na patnáct milionů lidí,“ říká Jan Potuček, šéfredaktor Digizone.cz.

Kvůli početnější divácké základně vznikají i česko-slovenské televize. Nejnověji například československá mutace hudební televize MTV, soukromé sportovní kanály jako Nova Sport či další televizní programy, které se specializují jen na česko-slovenskou tvorbu. Úspěch má proto i česko-slovenská koprodukce filmů, seriálů a pořadů. Momentálně probíhá souboj mezi komerčními televizemi Nova a Prima, na Slovensku mezi TV Joj a TV Markíza.

Prima v neděli odvysílala společně s TV Joj talentovou show Česko Slovensko má talent, Nova s Markízou pak podobný formát pod názvem Talentmania.

Televize Nova plánuje česko-slovenský projekt i na příští rok.

„V minulém roce zaznamenal pořad Česko Slovenská Superstar úspěch, proto nasazujeme Talentmanii a příští rok přijde i Česko Slovenská Superstar 2,“ říká Michaela Fričová, mluvčí Novy. Navíc právě česko-slovenskou show Nova řadí mezi své tři nejdůležitější projekty tohoto podzimu.

Česko-Slovensko láká starší diváky nostalgií, pro mladé je zajímavé z toho důvodu, že se k informacím z druhé země dostávají jen minimálně. „A samozřejmě je zde i jistá forma rivality. Obě země, oba národy se vyvíjí již téměř osmnáct let samostatně a jejich srovnání na poli sportu, kultury nebo politiky bude v sobě vždy mít jistý emoční náboj,“ říká Zuzana Behová, strategická ředitelka reklamní agentury Leo Burnett.

Do Česka za platem Média ale nejsou jediná, kde jsou hranice mezi Českou a Slovenskou republikou zastřené. Na pracovním trhu stále cirkulují zaměstnanci.

V minulosti mířili slovenští manažeři do České republiky do atraktivních firem, které nebyly na Slovensku, a také kvůli výhodnějším platům.

„Postupně se platové rozdíly smazávají a posledních pár let, co mají Slováci 19procentní rovnou daň, jsou na tom často platově lépe než Češi,“ říká lovec talentů Jozef Papp z headhunterské společnosti Stanton Chase. Češi na Slovensko podle něj odcházejí do manažerských pozic.

„Výhody? Odevzdávání a případně načerpání zkušenosti, podobnost trhu, efektivita a využití synergie obou trhů,“ podotýká Papp.

Propletení jsou i přepravci a dopravci, ti mají mezi Českou republikou a Slovenskem pravidelné linky. Společný nákup proudu Právě rok funguje mezi Českou a Slovenskou republikou i trh s denní elektřinou. Ten byl spuštěn 1. září 2009.

„Zkušenosti téměř ročního fungování společného spotového trhu s elektřinou naplňují předpoklady, s nimiž do tohoto projektu obě země šly,“ říká Pavel Rodryč ze společnosti OTE, která funguje jako operátor na tomto trhu s elektřinou. Česká a Slovenská republika tak následovaly příkladu některých evropských zemí, které navázaly spolupráci a vytvořily mezinárodní burzy s elektřinou.

V rámci této burzy dochází i ke společnému nákupu elektřiny z jednoho místa.

„Významným přínosem je, že dosahovaná cena na propojeném trhu je akceptovaným a transparentním ukazatelem pro následující obchody na denním trhu,“ dodává Pavel Rodryč.

***

Kolik lidí v neděli sledovalo konkurenční ČESKO-SLOVENSKÉ pořady

Česko Slovensko má talent 1 141 000 diváků

Běží na: TV Prima, TV Joj Průměrný podíl na trhu: 30 %

Talentmania 1 337 000 diváků

Běží na: TV Nova, TV Markíza Průměrný podíl na trhu: 36 %

KDE ČESKOSLOVENSKO OPĚT ŽIJE

Sport * Existuje reálný návrh společné fotbalové ligy. O té začali během letošního roku jednat představitelé fotbalových svazů obou zemí. Projekt sice zatím neschválila, ale ani neodmítla evropská fotbalová unie UEFA. Česko-slovenská fotbalová liga by měla spojovat nejlepší týmy obou zemí. Od spojení se slibuje lepší marketing i návštěvnost.

Média * V minulosti Československo oživila například televizní stanice Prima se svojí reality show VyVolení z roku 2005. Konkurenční Nova spojila své síly se slovenskou Markízou v projektu Česko Slovenská Superstar. V současnosti probíhá na TV Nova a TV Prima konkurenční boj s reality show - obě televize lákají na česko-slovenský prvek.

Pracovní trh * Rozpad Československa nepoznamenal pracovní trh. Funguje zde stále pevná vazba, a to nejen díky minimální jazykové bariéře. Obě země si „vypůjčují“ mezi sebou nedostatkové profese. Manažeři ze Slovenska často míří do pražských kanceláří a naopak. Většina personálních agentur funguje v obou zemích.

Byznys * České zastoupení korporací funguje i na Slovensku a naopak. Společnosti z jedné centrály s jedním manažerským týmem obsluhují obě země. Důvodem je minimální jazyková bariéra i podobné kulturní zázemí. Mezi takové společnosti patří například společnost Manpower. Už rok také funguje mezi zeměmi trh s denní elektřinou.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!