Pondělí 15. dubna 2024, svátek má Anastázie
130 let

Lidovky.cz

Jezdci se zlobí: Cancellara má motorové kolo

Česko

Cyklisté podezírají nejlepšího časovkáře světa Fabiana Cancellaru, že má kolo poháněné motorem. Jeho suverénní úniky na jarních závodech totiž nedají soupeřům spát.

PRAHA Nejlepší časovkář světa Fabian Cancellara je trnem v oku ostatních cyklistů už delší dobu.

Po jeho suverénních výkonech na jarních klasikách Paris-Roubaix a Kolem Flander ho ostatní jezdci obvinili, že používá kolo s motorem. Takové stroje opravdu existují, vyrábí se v Maďarsku a jsou k nerozeznání od normálních speciálů.

„Kdyby se něco takového prokázalo, pak by to byl skutečně skandál století. Doufám, že to Fabian nemá zapotřebí,“ věří bývalý český cyklista Lubor Tesař.

Švýcarský elegán Fabian Cancellara patří mezi cyklistickou špičku. Třikrát se stal světovým šampionem, vládl také na olympijských hrách v Pekingu. Na posledních závodech však vyhrával způsobem, který bral soupeřům i fanouškům dech. „Já a motor? Je to nesmysl, musím se tomu jen smát. Za mými výsledky je tvrdá dřina,“ brání se nařčení Cancellara.

Podivné pohyby rukama Jenže záběry z jednotlivých závodů ukazují, jak neustále dělá podivné pohyby rukou na místě řidítek, kde podle výrobce kola není brzda ani přehazování. Jezdci se proto ptají, jestli tam náhodou nemá ukryté tlačítko na zapínání a vypínání motoru. Přesně tak upravená kola podle bývalého skvělého cyklisty Davida Cassaniho fungují. A údajně je už někteří cyklisté vyzkoušeli i při závodech. „Sám jsem to zažil. S takovým strojem dosáhnu rychlosti až 50 km/h a i v padesáti letech vyhraju etapu na Giru,“ tvrdí.

Řečí čísel: motorek dává cyklistovi navíc zhruba 100 wattů výkonu, přičemž například legendární vrchařský král Marco Pantani byl schopen vyvinout ve stoupáních při etapách na Tour de France výkon kolem 340 wattů.

„Co jsem viděl, tak mi to nepřipadá jako úplné sci-fi. Elektrokola určitě existují. Tak proč by se nedala využít i v pelotonu? Sama konstrukce se zdá být reálná,“ přemítá Tesař, někdejší mistr republiky.

Podle všeho se ale Cancellara nemusí bát žádného vyšetřování. Mezinárodní cyklistická federace (UCI) podobné nefér praktiky v pelotonu odmítá. „Vůbec jsme netušili, že je něco takového v oběhu,“ uvedl její mluvčí Enrico Carpani.

Podle Jána Svorady, bývalého špičkového cyklisty a vítěze etap na Tour de France, Giru d’Italia i Vueltě, je však celá aféra dílem závisti. „Považuji to za naprostý nesmysl. Je to klasická lidská vlastnost. Když někdo vyhraje, řeší se, jak si k tomu dopomohl. Ne, zda je to skutečně v jeho silách.“

lidovky.cz

Video s Cancellarou najdete na www.lidovky.cz/sport

***

JAK FUNGUJE ELEKTROKOLO?

* Uvnitř vertikální části rámu je umístěna dvaadvacet centimetrů velká baterie s motorem a vbudovanou převodovkou. * Mechanismus je napojen na pedály tak, aby nepoškodil jejich osu. Celé zařízení pak drží díky dvěma čtyřmilimetrovým šroubům. * Na řídítkách je malé tlačítko, kterým se motor ovládá. Pokud jej jezdec podrží po dobu tří sekund, motor si zapamatuje přesné otáčky (30 až 90 za minutu). * Pokud tlačítko na vteřinu znovu podrží, otáčky se restartují. * Jezdec může s kolem dosáhnout rychlosti 50 kilometrů v hodině a přidá mu výkon až 100 wattů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!