Sobota 1. června 2024, svátek má Laura
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Karoserii dělají, jak se jim chce. Ale drzí jsou dost

Česko

Čínská automobilka Geely nesází na původní design a odborná veřejnost se třese při pohledu na to, jak dokáže pospojovat komponenty, které k sobě nepasují. Jejím úspěchem je drzost.

Čínský automobilový průmysl je sice ve srovnání s Evropou, USA a Japonskem stále ještě v plenkách, zato mu však nechybí několik velmi podstatných rysů, které na tomto trhu představují sílu. Těmi rysy jsou jistě ambice, celkové postavení na světovém trhu, kapitál, levná pracovní síla a v neposlední řadě novinka, proti níž jsou ostatní zatím bezbranní – drzost. Číňané mohou sázet i na to, že jejich země je sama sobě velkým odbytištěm, a proto si nemusí příliš lámat hlavu s tím, zda se její automobily esteticky citlivé Evropě budou, či nebudou líbit.

Av čem ten design vlastně spočívá? Číňané jsou nesmírně ambiciózní, podle některých zpráv dokonce v horizontu pár let plánují celosvětově ovládnout automobilový trh. Jenomže vývoj kvalitní automobilky zabere několik desítek let, což s čínskou strategií na brzké dobytí trhu nikterak nekoresponduje. Proto jsou nuceni toto pravidlo obejít. Jakousi zkratkou na této cestě za slávou jsou „výpůjčky“ časem již prověřeného.

Výsledkem čínské produkce tak jsou prapodivné kombinace a na sebe často nenavazující karosářské prvky, jež Geely jakoby bez rozmyšlení převzalo z neomezené škály úspěšných modelů evropských, amerických či japonských automobilek. Zásadní problém je však v tom, že přední světla podobné Toyotě Landcruiser opticky pasují na auta podobná BMW X5 stejně dobře jako stopadesátikilová žena na sedačku odlehčeného závodního kola.

Poslední kreací, která vzbudila pozornost, je parodie na aristokratický RR Phantom, na jejíž 5,3 metru dlouhou platformu se Číňanům podařilo umístit pouze tři sedačky. Je to tím, že za prosklenou stěnou je mohutný trůn, který obchodníkovi dopřeje absolutní klid či možná spíš izolaci od okolního světa i řidiče vozu.

S plagiáty se automobilky snaží bojovat. Problém je v tom, že ve výsledku má hlavní slovo zákazník. Každého milovníka aut asi zaskočí, že Čína v produkci plagiátů neúnavně pokračuje už několik let, a to i přes protesty ze strany ostatních automobilek, které se cítí být okrádány.

Odpověď je prostá, přestože pro nás těžko stravitelná: Bojíme se toho, aby se k nám Čína neotočila zády, náš export je na ní závislý. Paradoxně dokonce přibývá evropských importérů nabízejících se k distribuci čínských vozů. Nezbývá mi než vás požádat, abyste kupovali raději levná ojetá, ale skutečná auta.

O autorovi| Autor studuje autodesign na škole IAAD v Turíně, kde spolupracuje s předními designérskými studii

Autor: