Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Když si divadlo nabíhá na vidle

Česko

Divadlo pod Palmovkou uvedlo adaptaci filmu Rain Man. I tady divadlo za filmem kulhá jako mrzák

Vposledních měsících pražská divadla zavalila tsunami inscenací, jejímiž předlohami jsou filmy. Tendence je to dost scestná, protože je možné si těžko představit, že by divadlo, obzvláště to české, mohlo k filmovému dílu přinést něco zásadně nového nebo kvalitnějšího. Alespoň zčásti se to podařilo nedávno v Dejvickém divadle v případě Muže bez minulosti. Většinou však divadlo za filmem kulhá jako mrzák. A dobře mu tak. Když si s takovou ochotou nabíhá na vidle a přeceňuje vlastní síly.

Adaptace filmových děl je ještě možné pochopit u filmů, které nejsou na televizních obrazovkách nebo v edicích levných DVD častým hostem. Jakýkoli smysl už ovšem postrádají jevištní verze tak televizně frekventovaných děl, jako je třeba slavný a už ve filmové podobě po hollywoodsku konfekčně dojemný Rain Man.

Po něm nedávno sáhli v pražském Divadle pod Palmovkou. A výsledek se dostavil. V podobě divadla průměrného a „stěhováckého“, v rámci něhož se v představení nejvíc nadřou kulisáci, protože musí neustále mezi jednotlivými výstupy přinášet a odnášet ze scény kusy masivního nábytku.

Kdo půjde na Rain Mana do divadla?

Režisér Petr Kracik pojal inscenaci zcela realisticky. Co s tím taky jiného? Jeviště se mění pokaždé, když se postavy této road movie přesunou na jiné místo. Scéna Petra Kastnera se tak neustále proměňuje do všemožných kanceláří, barů a hotelových pokojů s jinak uspořádaným nábytkem. Zůstává jen dominantní sloupoví s jednou zdí uprostřed a prosklenými stěnami v pozadí.

Příliš dobrého se nedá říct ani o hereckých výkonech. Nedá se ovšem o nich říct ani nic příliš špatného. Charlie Babbit v podání Jana Konečného je zpočátku cholericky ukřičený a hlavně monotónní. Určitě by se pro znázornění stresu, v němž se jeho postava nachází v důsledku svých nepříliš úspěšných obchodů, dalo objevit víc poloh. Postupně se však, jak postava Charlieho proniká do svých vzpomínek a sbližuje se s autistickým bratrem, jeho projev zklidňuje, což je jen dobře.

Radek Valenta v roli postiženého bratra Raymonda se s rolí vyrovnává poměrně slušně, i když se snaží diváka autistickým blábolením chvílemi pobavit až příliš. Ale marná sláva, kvalitám Toma Cruise, nemluvě o Dustinu Hoffmanovi, který ve filmové předloze podává jeden ze svých životních výkonů, se ani jeden z herců příliš neblíží.

Možná by mohlo stačit, že se příběh daří celkem úspěšně pěkně polopatě odvyprávět. O polepšení jednoho dravého a povrchního yuppíka, který objeví, že jeho dementní bratr má také duši, a nikoli jen dědictví po otci, že je dokonce v určitém směru geniální a že mají dokonce společné vzpomínky. Zrodí se z toho dojemná rodinná sounáležitost, která sice končí rozchodem, ale obě postavy jsou společným setkáním navždy poznamenány. Takový dojemný lidský příběh. Skoro moralita o napraveném hříšníkovi.

Jen mi pořád vrtá hlavou, kdo by se na to mohl chtít jít podívat do divadla? Ale pod Palmovkou nejspíš vědí, co dělají. Hlediště bylo o premiéře plné. Třeba se najde dost lidí, kteří se raději podívají na „své“ herce, a ne na hollywoodské celebrity. Anebo může jít jen o záminku k provětrání svátečního šatníku.

Dan Gordon: Rain Man

režie: Petr Kracik překlad: Jiří Josek dramaturgie: Ladislav Stýblo scéna: Petr Kastner Divadlo pod Palmovkou, premiéra 27. února

Autor:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...