Neděle 16. června 2024, svátek má Zbyněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Kolaps způsobil transformátor

Souhra více událostí prý mohla za totální kolaps pražského metra, ke kterému došlo v sobotu vpodvečer. Pražská energetika v tu dobu dodávala proud o napětí na hranici tolerance.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

kdokoli

4. 9. 2007 8:55
to je zase pěkný blábol

Co takhle si přečíst normu UCPTE o povolených odchylkách v napětí a frekvenci ? Jak je možné, že tak důležitý systém jako řídící centrum metra, nemá záložní napájení ?

0 0
možnosti

firer

3. 9. 2007 20:34
metro je super!

Každý důležitý počítačový systém je zálohován (náhradní zdroj) a elektricky chráněn proti přepětí a nadproudu (a to i na metru). Díky softwarové chybě zkolaboval systém řízení IČV (Identifikace podle čísel vlaků) a k tomu přestala fungovat komunikace po VKV (vysílačky). Software ale dodává nadnárodní firma UNI-Controls a tak se to nesmělo provalit ven, chyba se tedy chytře "přesměrovala" na energetickou síť. (A pisálkové to zbaštili, jak jinak!) Dispečink nemohl komunikovat s vlaky a tak dozorčí SPO správně vyhlásili "situaci zastavení" a to na všech trasách. Dalo se přejít na náhradní provozní režim (kyvadlový provoz nebo telefonické dorozumívání), ale nepřešlo se. Avšak nedávno proběhl kontrolní audit na vlakovém dispečinku a výsledek pravil, že jsou tam dispečeři vlastně zbyteční. Proto se dispečeři rozhodli (politicky správně) celou situaci řešit se standardní iniciativou (nebýt aktivní, dodržovat předpisy, nepřebírat zbytečně odpovědnost) a hlavně upřednostnit bezpečnost provozu. Systémy IČV se bohužel ani po restartu nepodařilo přivést k rozumu. (Vlaky pochopitelně byly schopny jezdit i bez této elektronické pitomosti, ale nebyl nikdo, rozumějte - nechtěl být nikdo, kdo by jim k tomu dal povel.) Situace se po půl hodině stala kritickou a tak se aktivity chopili dozorčí SPO, každý za svou trasu. Interval již nebyl špičkový a tak s omezeným počtem vlaků se provoz dal rozjet na interval. Nejdřív na 7 minut, po osmé hodině na 10 minut. Systém IČV byl plně obnoven až před půlnocí. Myslíte, že se najdou viníci? Po povodních v roce 2002 se také nenašli.

0 0
možnosti

!!!

7. 9. 2007 16:09
Re: metro je super!

 Jen pro pobavení - reakce pana Hurá ředitele:

"Byla to nečekaná prověrka všech bezpečnostních systémů metra a dispečerů, kteří situaci řešili. V této prověrce jsme obstáli,“ pochvaloval si generální ředitel Martin Dvořák.

0 0
možnosti

dupro

3. 9. 2007 20:22
myslím, že tento průšvih znamená konec reklamy PRE,

týkající se počtu přepravených osob díky jejich kvalitní elektrické energii.

0 0
možnosti

Jindra

3. 9. 2007 14:09
Jindra

Paroubek je už i transformátor? Podívejme se na soudruha.

0 0
možnosti

dupro hudrujícímu

3. 9. 2007 13:15
pokud se nemýlím, odpovídá za takto vzniklé škody

distributor el. energie.

0 0
možnosti

Exalted

3. 9. 2007 12:25
Ajaj

To jsem teď viděl v kině. Tak to je prů.er, jetli se jedne z trensormátorů dostal i do Prahy...

0 0
možnosti

Uhuhu

3. 9. 2007 12:18
To to neměli jištěný pomocí UPS nebo

alespoň přepěťovou pojistkou ?

0 0
možnosti