Sobota 1. června 2024, svátek má Laura
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kolaudace zatím není. Trik je v testování

Česko

PRAHA Nezkolaudovaný dům by měl být podle českých zákonů strhnut. Anebo by měl jeho majitel zaplatit mnohamilionovou pokutu. Ovšem ne pro všechny platí stejná pravidla.

Včera otevřená jihozápadní část pražského okruhu je stále nezkolaudovaná. České Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) to obchází tím, že na úseku zavedlo „zkušební provizorní provoz“. „Měl by trvat rok,“ říká mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Ale ani to nezaručuje, že by úřední chválení provozu mělo proběhnout v následujících dvanácti měsících.

Některé tahy v Česku zůstanou nezkolaudovány i mnohem déle. Například už od poloviny devadesátých let není formálně posvěcen šestý kilometr dálnice D1 směrem na Brno. Stát totiž nevykoupil pozemky, na nichž dostavoval třetí pruh.

Na obranu nezkolaudovaných úseků mají stavitelé jedno hlavní vysvětlení: hygienici můžou hluk změřit až během ostrého provozu.

Nedokončené torzo Nová část pražského okruhu má však i další slabé místo. Do okamžiku, než bude obchvat fungovat jako celek a obejme celé město, nemůže plnit svou funkci. „Každá nedokončená trasa je vždycky jenom torzo, takže dokonalá není, bude to znamenat konflikty,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny dopravní inženýr František Ledovec.

A napojení na severní část se včera zprovozněný úsek ještě dlouho nedočká. Stavbařům „komplikuje“ práci i Nejvyšší správní soud, který v květnu zrušil část zásad územního rozvoje pro stavbu tahu mezi Ruzyní a Březiněvsí.

„Zásady soud zrušil kvůli procesním pochybením při jejich přijímání. Jednalo se o zásadní pochybení, a to především o chybějící posouzení vlivů zásad na evropsky významnou lokalitu Kaňon Vltavy u Sedlce a dále v nerespektování připomínek ministerstva životního prostředí,“ vysvětlil předseda senátu Jan Passer.

Přímo vedle plánované stavby tahu se totiž rozkládá chráněné přírodní území Nátura 2000.

Na začátku letošního roku navíc soud zrušil i schválení změn tvaru mimoúrovňových křižovatek, zkrácení přivaděče Rybářka a rozšíření silnice.

Zatím tedy není vůbec jisté, kdy bude dopravní mamut hotový. Stavitelé uvádějí rok 2015. V současné situaci, kdy na dopravní stavby nejsou peníze, jde však o naprosto nereálný termín. Komentář k tématu

čtěte na straně 12

Autor: