Filmy Rollanda Emmericha lze buď bytostně nesnášet, nebo zbožňovat. Pokud je člověku dvanáct, jde mu ono zbožňování mnohem snáz. Dětský mozek, nespoutaný logikou, zákonitostmi života, fakty a zkušenostmi, mnohem snáz vstřebá útok mimozemšťanů (Den nezávislosti), gigantického ještěra (Godzilla), dobu ledovou (Den poté) a koneckonců i pateticky dobrodružný výklad občanské války (Patriot). Nebude ho nijak iritovat, že to celé nedává ani za mák smyslu, ale užije si napínavou podívanou se všemi triky a efekty.
Jinak to není ani v případě Emmerichovy „cesty do pravěku“ nazvané 10 000 př. n. l., v níž se režisér opět pokusil aplikovat svůj oblíbený model hrdiny zachraňujícího lidstvo. Vybral si k tomu mladého lovce mamutů determinovaného pověstí otce zbabělce a motivovaného láskou k modrooké dívce. Když mu ji unesou lovci lidí, rozhodne se opustit rodný horský masiv a podniknout cestu do nížin po stopách své milé.
Tato zápletka slouží tvůrcům jako záminka ke konfrontaci příslušníků primitivního horského kmene s vyspělejšími národy. Lovci poznávají nejen zemědělce (evidentně africké), ale i další „vývojový stupeň“: otrokáře.
Stopy unesených totiž vedou na sever černého kontinentu, kde na stavbách pyramid pracují nejen zotročení lidé, ale i zotročení mamuti. Ano, je to tak. Emmerich konečně rozlouskl otázku, jak tehdy dostali nahoru takové množství kamenů: po nakloněných plošinách je tam vytáhli právě tito savci (!).
Komu by tahle teorie připadala přitažená za vlasy, ať nechá na hlavě, jde totiž jen o zlomek z „odvážných“ nápadů Rolanda Emmericha. Neváhal přihodit do banku ještě setkání s jakýmsi prapotomkem ptakoještěrů a celé vyprávění obalit mytologií, díky níž i mrtví ožívají. Člověk jen čeká, kdy se zpoza rozestavěné pyramidy vyloupne Godzilla a rozšlápne Sfingu. To už by si ale žádalo trochu nadhledu, a to je to jediné, čeho se tu nedočkáme. V š e h o ostatního je tu vrchovatě: efektní scéna lovu mamutů, gigantické staveniště pyramid... Nechybí ani love story, ani dramatické souboje a samozřejmě monumentální davová scéna, v níž jsou zkušenosti lovců mamutů aplikovány jako bojová taktika při povstání otroků.
Konfrontace primitivní čistoty a zotročující civilizace může evokovat Gibsonovo Apocalypto, Emmerichova vize tohoto konfliktu je ovšem mnohem méně krvavá, respektive prakticky krve prostá. O napínavé situace a souboje tu sice nouze není, ale Emmerich je nasnímal tak, aby byly atraktivní pro dvanáctileté oči, kterým megalomanská směs efektů a naivity nebude připadat naprosto nepřijatelná. Historka o statečném lovci mamutů, jehož hlavu zdobily dredy, bude nejspíš vyhovovat nejen dvanáctiletým, ale i těm, kteří se tak stále cítí. My ostatní s nostalgií vzpomeneme na Kopčema, který by jistě nevěřil svým očím. Případně se nám vybaví Boj o oheň JeanaJacquese Annauda, v němž se pralidé dorozumívali sympatickými pokřiky „Vatra! Vatra!“ a za vrchol civilizovanosti považovali kopulaci v misionářské poloze.
***
HODNOCENÍ LN **
10 000 př. n. l.
(10 000 B. C.)
USA 2008
Scénář: Roland Emmerich, Harald Kloser
Režie: Roland Emmerich
Kamera: Ueli Steiger
Hudba: Harald Kloser, Thomas Wander
Hrají: Steven Strait, Camilla Belle, Cliff Curtis a další
Distribuce v ČR: Warner Bros.
Premiéra: 13. 3. 2008