Pondělí 17. června 2024, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kung Fu Panda versus slepci

Česko

Alarmující filmová poselství, ale i animované blockbustery -filmový festival v Cannes má mnoho tváří a tohle jsou dvě z nich. Středeční zahájení 61. ročníku patřilo symbolickému poselství Blindness, už druhý den festivalu kralovala rozverná Kun Fu Panda.

CANNES (od zpravodajky LN na mezinárodním filmovém festivalu) Ve středu večer hovořil na slavnostním zahájení proslulý francouzský tvůrce dokumentů o holokaustu Claude Lanzman o tom, jakou má film moc změnit svět a jaký může mít vliv. Pak druhý den udělal Dustin Hoffman při fotografování pár vtipných gest a všem bylo nějaké poselství docela ukradené. Střet vysoké kinematografie s filmovým průmyslem je typickým znakem, který doprovází velké festivaly, a v Cannes je to znát víc než kdekoli jinde.

Úspěch Shreka otevřel do Cannes dveře studiu DreamWorks, které tu pravidelně představuje své čerstvé hity - letos je to Kung Fu Panda. A nejsou to žádné uzavřené prezentace, ale projekce zařazené do hlavního programu. To znamená, že se filmu věnuje jedna z večerních premiér v gigantickém sále, promenáda tvůrců na červeném koberci, tisková konference, fotografování a veškerá publicita. Důvodů, proč je v Cannes věnováno tolik prostoru filmu, na němž není festivalového zhola nic, je mnoho, tím hlavním jsou ale hvězdy, které animované filmy doprovázejí. S Kung Fu Pandou přijel do Cannes vedle režisérů a producentů Dustin Hoffman, Jack Black a velmi těhotná Angelina Jolie. Ta se v Cannes zabydlela: loni tu s Bradem Pittem představila Sílu srdce, letos vedle Kung Fu Pandy uvede ještě soutěžní snímek Clinta Eastwooda The Exchange, v němž hraje hlavní roli.

U nás ovšem dabérské schopnosti Angeliny Jolie (namluvila tygřici) nebo Dustina Hoffmana (propůjčil hlas něčemu, co by možná mohlo být mývalem) nebudeme moci ocenit, Kung Fu Panda se chystá do kin s českým dabingem. Uvidíme ji už od 3. července a zejména menší publikum se může těšit na komedii říznutou kung-fu filmy o tom, jak se nemotorný, nenažraný a líný pandí chlapík jménem Po vypracoval v přeborníka bojových umění. Je to veselé, roztomilé, akční a kung-fu...

Docela jiný rozměr kinematografie nabídl zahajovací a zároveň první soutěžní snímek Blindness, pod nímž je podepsaný Brazilec Fernando Meirelles. Muž, který se proslavil filmem Město bohů, připravil festivalu na uvítanou rozporuplný zážitek. Film natočený podle románu držitele Nobelovy ceny Josého Saramaga líčí apokalypsu, která nastala ve chvíli, kdy lidé začali bezdůvodně slepnout. Slepota se šíří jako mor a s nenadále oslepnutými je také jako s nebezpečně nemocnými nakládáno. Slepci jsou nahnáni do opuštěné nemocnice a ponecháni svému osudu, už po několika dnech se brodí výkaly a odpadky a skupina agresorů tyranizuje a znásilňuje slabší jedince. Jedinou vidoucí mezi všemi je manželka slepého doktora (Julianne Mooreová), která odmítne svého muže opustit.

Blindness potvrzuje nepsané pravidlo, že na to, aby se film dostal do Cannes, nemůže nabízet jen tak nějaké docela běžné city, musejí to být emoce v extrémní poloze, hodně hlasité a hodně exaltované. Pak je tu ještě druhá možnost: nabídnout pravý opak, extrémně pomalý a utlumený film. O tom, který film letos získá Zlatou palmu a otevře si tak dveře do světa, rozhodne porota tentokrát vedená režisérem a hercem Seanem Pennem.

Autor: