Pondělí 4. března 2024, svátek má Stela
130 let

Lidovky.cz

Kvalita a pečlivost v popředí

Česko

Test LN potvrdil, že nová generace Toyoty Avensis je velmi propracovaným vozem zaměřeným na komfort. K dispozici byl dvoulitrový turbodiesel.

REDAKČNÍ TEST

Jsou auta, která dokážou zaujmout už na první pohled dokonce i na fotce, ale dlouhodobější soužití s nimi už tak emotivní být nemusí. Přesně tohle ale pro novou Toyotu Avensis, která se začala prodávat v polovině ledna, alespoň u mě neplatí. Design v pořadí již třetího avensisu je sice výraznější než v minulosti, ale přesto se mi stále zdá, že je spíše konzervativní a nemá přílišnou snahu vystupovat z davu.

Mezinárodní prezentace, které jsem měl možnost se zúčastnit, naznačila, co týdenní test potvrdil -a sice že avensis je autem, které je udělané hlavně pro svého majitele, kterého se snaží maximálně hýčkat. Nelze si například nevšimnout masivních dveří, které se zavírají tak tiše, že by některá takzvaná prémiová auta mohla závidět. Uvnitř naopak potěší bytelné provedení popelníku a víka schránky před spolujezdcem nebo chod páček pod volantem. Možná si řeknete, že se jedná o detaily, nicméně svědčí o pečlivosti, kterou Toyota vývoji tohoto modelu věnovala.

Snad jedinou drobností, která není úplně příjemná, je neustále svítící symbol ukazující na zapnutí airbagu spolujezdce. Zhasne až po jeho vypnutí. Škoda, že se Toyota nerozhodla spíše řidiči oznámit vypnutý airbag a v případě jeho standardní funkce nechat tuto kontrolku zhasnutou.

Pohodlí především Toyota Avensis je postavená tak, aby své posádce poskytla nadstandardní komfort. To se také daří. Sedadla jsou mnohem pohodlnější než v předchozí generaci. Při jízdě je ale nejpříjemnější hlavně velmi nízká hlučnost. A to nejen od motoru, ale také podvozku. Aerodynamický hluk je také v pořádku a výrazněji se začíná projevovat až v rychlostech nad 160 km/h, což je rychlost, v níž se tento vůz zřejmě nebude pohybovat příliš často.

Při jízdě mě kromě ticha překvapil i stoický klid, s nímž tento automobil absorboval nerovnosti a nedokonalosti silnice. Toto chování bylo v mých očích navíc umocněno tím, že avensis neměl nijak přehnaně měkký podvozek. Ba naopak, odpružení bylo příjemně tuhé, takže jsem měl při řízení pocit potřebné stability a přesného vedení stopy.

Avensis působil velmi kultivovaným dojmem i v tom směru, že se svého řidiče nijak nesnaží vybudit ke sportovní jízdě, jak to umí někteří dravěji pojatí konkurenti. Avensis sice umí jet rychle, nicméně je znát, že v tomto jízdním režimu není ve svém živlu a přestává být tak příjemný. Při dynamičtější jízdě se navíc jako spíše průměrná ukázala výdrž brzd. K účinnosti brzd nelze mít námitek.

Sladěný celek Jízdní projev avensisu je velmi komfortní a dodává pocit značné pohody. K tomu přispívá i motor testovaného modelu, kterým byl dvoulitrový turbodiesel s výkonem 126 koní. Ten poháněl již předchozí generaci tohoto modelu. Motor je naladěný hlavně na plynulý průběh točivého momentu a zátah od nízkých otáček. Silnou stránkou motoru nabízejícího spíše průměrnou dynamiku je kromě nízké hlučnosti také malá spotřeba paliva. Ta činila 6,6 l/100 km a jistě je důsledkem i klidného jízdního stylu, k němuž tento vůz přímo vybízí.

Naopak ne zcela příjemné bylo pomalé zahřívání motoru, které za mrazivých rán způsobovalo, že avensis držel zvýšené (cca 1200 min-1) otáčky volnoběhu. Při nich byl motor relativně hlučnější.

Auto pro přemýšlivé Test nové generace Toyoty Avensis ukázal, že automobilka navrhla velmi kvalitně a robustně působící vůz, který je určený pro racionálně smýšlející zákazníky. Na mě navíc tento automobil zapůsobil nejen už několikrát zmiňovaným komfortním projevem, ale také velmi povedeným sladěním jednotlivých prvků. Avensis tak působí jako homogenní celek a jeho jednotlivé části nevyčnívají nad ostatní - a to je nesmírně příjemné.

Jako velmi zajímavou je potřeba ohodnotit i cenovou politiku, kterou tento vůz vyniká nad své nejbližší konkurenty nejen z Německa, ale také z Japonska.

***

Toyota Avensis

2,0 D-4D

Koncepce: pětimístný čtyřdveřový

sedan s motorem vpředu a pohonem

předních kol, rozměry 4695x1810x1480

mm, rozvor 2700 mm, prov. hmotnost

1565 kg, zav. prostor 509 l

Motor 4válc. turbodiesel, 1998 cm3

Výkon 93 kW (126 k)/3600 min-1

Toč. mom. 310 N.m/1800-2400 min-1

Převodovka 6M

Zrychlení 0-100 km/h 9,7 s

Nejvyšší rychlost 200 km/h

Komb. spotřeba 5,2 l/100 km

Cena 579 900 Kč

HODNOCENÍ

Z Avensisu má člověk pocit značné robustnosti a kvality - a to jak při jízdě, tak při pouhém pobytu uvnitř. Auto je stále spíše konzervativní a zaměřené na komfort, v němž exceluje. Potěší také nízká základní cena. Klady: tuhá karoserie, nízká hlučnost, spotřeba paliva, kvalitní interiér, pohodlná sedadla Zápory: průměrné brzdy, dlouho trvající zahřátí motoru, svítící kontrolka ukazující zapnutý airbag

KONKURENCE Volkswagen Passat má silnou stránku v prostoru na zadních sedadlech a ve vynikající pověsti. Ve srovnání s avensisem se začíná projevovat fakt, že je na trhu už skoro čtyři roky. Passat se vyznačuje širší nabídkou motorů i provedení, stejně tak jako většími možnostmi individualizace. Toyota Avensis je oproti tomu nabízena za nižší ceny, a to jak u zážehových, tak vznětových motorů.

Autor: