Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

La Scala skoro až do domu

Česko

Do kin Palace Cinemas je nově možné si zajít na operu. Co na to česká divadla a televize?

Operní fandové většinou nesledují nabídku multikin, takže jim mohlo uniknout, že úspěšným přímým přenosům z Metropolitní opery do kin u nás nenápadně vznikla výrazná konkurence: síť multikin Palace Cinemas se připojila k mezinárodnímu projektu Opera in Cinema s přenosy oper, baletů i koncertů z významných evropských scén – živě i ze záznamu.

Nový fenomén operních přenosů ve vysokém rozlišení a šestikanálovém zvuku do kin celého světa se tak lákavě rozšiřuje o plejádu evropských scén, především italských včetně La Scaly, benátského La Fenice a divadel ve Florencii a Boloni, ale i španělských, zastoupených i Palácem umění královny Sofie ve Valencii. Zařazeny jsou i přenosy ze salcburského festivalu nebo petrohradského Mariinského divadla. Podstatné je, že z této pomyslné soutěže přenosů profitují diváci, jimž se ještě více rozšířila operní nabídka. Zájemci v Praze a v Brně už mohli být například svědky zahajovacího představení letošní sezony La Scaly a v dubnu se mohou těšit na záznam Romea a Julie ze Salcburku s Rolandem Villazónem a Nino Machaidze, dále na přímý přenos Únosu ze serailu z Barcelony a přímý přenos Verdiho Boccanegry opět ze Scaly. V titulní – barytonové – roli vystoupí legendární tenorista Plácido Domingo, kterého jsme v této úloze už mohli vidět v únoru během přímého přenosu z MET. Bude co srovnávat.

Z březnového přenosu Belliniho Puritánů (na snímku) z boloňského Teatro Comunale s Nino Machaidze a Juanem Diego Florezem v rámci letošní sezony Palace Cinemas Classic bylo zřejmé, že odlišnost není ve špičkové úrovni zpěváků – oba zpívali ve skvělé kondici a pěvecky i typově se k sobě báječně hodili. Srovnatelná je i technická kvalita obrazu a zvuku.

Na rozdíl od „akčního“ amerického přístupu MET, v němž dominují rychlé střihy a až vtíravé detaily tak, že divadelní podobu inscenace lze jen obtížně vydedukovat, byl z přenosu Puritánů cítit „genius loci“; divák v kině měl výraznější pocit, že sedí v hledišti starobylého divadla, a mohl si udělat přesnější představu o divadelní podobě inscenace.

Tu ocenili hlavně diváci, kteří těžce nesou výstřelky modernistických režisérů. Zkušený italský operní režisér a scénograf Pier’Alli sice v 70. letech vedl experimentální avantgardní divadlo, Puritány však pojal tradičně, snad až zastarale. Jenže strhující hudební provedení a umění všech sólistů nejen pěvecky, ale i v hereckém detailu vyjádřit emoce svých postav připomněly, v čem je nehynoucí síla vrcholných oper italského belcanta.

Evropský projekt Opera in Cinema také čím dál naléhavěji klade otázku, zda (pokud vůbec) se k tomuto trendu připojí i naše operní divadla – nebo proč ne. Na dvou desítkách italských přenosů letošní sezony se také standardně podílí italská veřejnoprávní televize RAI, což lze vnímat i jako hozenou rukavici naší České televizi. Zatím nezbývá než závidět Italům.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...