Čtvrtek 6. června 2024, svátek má Norbert
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Levnější proud nutí seniorům falešní úředníci

Česko

Falešné průkazy velkých energetických společností i státních úřadů jsou stále častější výzbrojí podomních prodejců energie. Ti své metody mění týden od týdne. PRAHA Společnost RWE zkrachovala, ČEZ mění název a logo, Pražská energetika končí s dodávkami pro domácnosti. I na takové argumenty lákají obchodní zástupci některých alternativních dodavatelů proudu. Až tři čtvrtiny zákazníků, kteří na takovou nabídku zareagují, přitom tvoří starší lidé. Podle velkých distributorů se navíc prodejci naučili své postupy bleskově měnit podle aktuální situace a informací v médiích.

„Podomní prodejci rychle reagují a prakticky z týdne na týden se jejich přesvědčovací metody mění. Na počátku roku převažovalo tvrzení, že ČEZ v daném regionu přestane dodávat elektřinu, v posledních měsících se objevují argumenty, že daný alternativní dodavatel koupil podíl v naší společnosti anebo že ČEZ přechází pod společnost, pro kterou obchodník pracuje,“ popisuje mluvčí ČEZ Eva Nováková.

Častěji než dřív se firmy setkávají i s tím, že se prodejci vydávají za jejich zaměstnance, obvykle za využití falešných služebních průkazů a log na deskách a dokumentech. Společnost RWE se kvůli tomu už minulý týden rozhodla obrátit i na policii. Výjimkou ale údajně nejsou ani obchodníci, kteří se vydávají za státní úředníky.

„Nově se někteří obchodní zástupci snaží získat důvěru tím, že se vydávají za zástupce důvěryhodných státních institucí, například Energetického regulačního úřadu. Jak rychle reagují na změnu situace, dokládá i to, že začali naším jménem nabízet také dodávky plynu nebo sjednocení faktur na elektřinu a plyn,“ dodala Nováková. To je podle ní jasná reakce na zahájení prodeje plynu, který ČEZ odstartoval teprve počátkem června.

Distributoři posilují call centra Analýzy distributorů energie navíc potvrzují, že se prodejci zaměřují především na seniory. Ti také takovým argumentům nejčastěji podlehnou. „Tuto situaci mohu jen potvrdit. Podle zkušeností z naší zákaznické linky jsou skutečně senioři zákazníky, kteří hledají nejčastěji radu, jak naložit s nově uzavřenou smlouvou, a stěžují si, že něco podepsali, aniž byli podrobně informováni,“ uvedl mluvčí RWE Martin Chalupský. Ten zároveň potvrdil, že právě kvůli tomu RWE v posledních měsících posiluje svá call centra.

Velcí distributoři si totiž nájezdy na svoje klienty nenechávají líbit a poměrně úspěšně lákají „odpadlíky“ zpět. „Pokud našeho zákazníka osloví nabídka alternativního dodavatele, snažíme se mu poskytnout všechny důležité informace o výhodách, které nabízíme. Řádově desítky procent takových zákazníků se nakonec rozhodnou zůstat,“ dodává Zuzana Řezníčková, ředitelka pro retail společnosti ČEZ.

***

JAK SE LOVÍ ZÁKAZNÍCI

* Obchodní zástupce se vydává za kontrolora, účetního nebo prodejce současného dodavatele. * Prohlašuje, že zkoumá spokojenost stávajících zákazníků. * Varuje, že dosavadní dodavatel zkrachoval nebo končí činnost.

* Tvrdí, že jeho firma získala podíl u stávajícího dodavatele.

* Vydává se za státního úředníka. * Tvrdí, že dochází k celoplošnému přehlašování nebo že současný dodavatel mění název a logo.

* Neinformuje o skrytých poplatcích či skutečné výši slevy.

Autor: