Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Má vlast po třiašedesáté

Česko

Slavnostním koncertem s Mou vlastí ve Smetanově síni Obecního domu začal včera večer 63. ročník festivalu Pražské jaro.

PRAHA Filharmonii Brno, která se letos ujala čestného úkolu zahajovat festival, řídil její šéfdirigent Petr Altrichter. Dirigent měl před sebou precizně připravené, sehrané těleso s kompaktním zvukem, které jeho energická gesta na slovo poslouchalo. Nesentimentální, dynamické pojetí prosté patosu dalo partituře spád a jasné vrcholy. Muzikantsky vytříbené a konzistentní provedení brněnských filharmoniků možná nebude patřit k těm nezapomenutelným, ale festival zahájilo více než důstojně a připomnělo, že může směle konkurovat orchestrům metropole.

Skladba zahajovacího koncertu (slyšeli jej jak posluchači stanice Vltava, tak televizní diváci) je jednou z konstant a tvoří image Pražského jara. „Vzpomínám na rok 1968, to se Má vlast hrála často a měla silné poselství,“ řekl před zahájením festivalu dirigent večera Petr Altrichter. Podobným způsobem Má vlast zafungovala i na jaře 1990, kdy zazněla pod taktovkou Rafaela Kubelíka navrátivšího se z exilu.

Šestice programních skladeb, znázorňujících přírodu (Vltava, Z českých luhů a hájů) či mytickou minulost českého státu (Vyšehrad, Šárka) nebo jeho historické okamžiky (Tábor) je srozumitelná i bez textové opory. I proto patří části cyklu - především Vltava a Z českých luhů a hájů - k nejoblíbenějším kusům, které české orchestry vyvážejí do zahraničí, a nemohou chybět na kompilacích typu „best of Czech music“.

Celý cyklus se v zahraničí však uvádí zřídkakdy, Petru Altrichterovi se to přihodilo prý jen dvakrát. Vloni dílo s úspěchem nastudoval a třikrát provedl Jiří Bělohlávek s Berlínskými filharmoniky a letos je uvedl s orchestrem lipského Gewandhausu.

Autor: