V Česku v nejsledovanější kategorii kamionů mají vysoké ambice zejména Aleš Loprais, který obhajuje třetí místo, do desítky by chtěl skončit i Tomáš Tomeček, který dokonce po boku Alešova strýce Karla v roce 1995 poznal, jak chutná dakarský triumf, a v roce 2003 už v roli řidiče dojel druhý. Konkurence je ale skvěle připravena. Posádky tahačů MAN, DAF, Kamaz, Ginaf či Hino netouží po ničem jiném, než dojet k cílovému Růžovému jezeru na co nejlepším místě.
Jen premiérový loňský start stačil motocyklistovi Martinu Mackovi k tomu, aby zaujal pozornost tovární stáje Yamaha Europe a letos už jede v jejích barvách a k dispozici má dokonce mechanika.
„Samozřejmě, že teď mám větší ambice, než bylo loňské patnácté místo. Krásné by bylo skončit do desítky,“ nezastíral cíl někdejší endurový reprezentant a účastník motocyklových Šestidenní. S převahou strojůKTM bude bojovat s Yamahou WR4450F, která je upravena na pouštní kit. „Loni jsem jel na amatérské motorce a když to srovnám, cítím asi takový rozdíl, jako mezi trabantem a mercedesem. Věřím, že mi to poletí jako raketa,“ říkal s úsměvem Macek.
Macháček se chce hlavně bavit Na čtyři vítězství by mohl navázat dakarský nezmar na čtyřkolovém motocyklu Josef Macháček. Letos se představí s novým strojem, který nazval „Pouštní bouře“.
„Uvidím, jestli vydrží odlehčená převodovka a jestli bude stačit menší nádrž. Určitým způsobem jdu do rizika, vše jsem vsadil na váhu. Zhubnul jsem o osm kilo, motorka je proti předchozí lehčí o šedesát. Asi proto mi nikdo ani manželka nevěří, že si chci Dakar hlavně užít a ujet co nejvíc kilometrů. Žena tvrdí, že tam jedu zase vyhrát, ale já se chci opravdu hlavně bavit,“ smál se 50letý matador.
S bývalým továrním vozem Mitsubishi L200 Evo, s nímž bojoval před pár lety o přední umístění Portugalec Carlos Sousa, vyrazí z Lisabonu dvojice Miroslav Zapletal, Miloslav Jenáček. „Máme lepší auto než loni, takže by mohl být lepší i výsledek,“ přál si řidič, který loni projel cílem na 54. místě.
Ke zlepšení by mu mohli pomoci i dva doprovodné kamiony, z nichž ten řízený Robertem Randýskem je přihlášen i do soutěže a bude plnit funkci „rychlé asistence“. Takový servis si nemohli dovolit ani Loprais či Tomeček.