Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Mají podle vás víceletá gymnázia v českém školském systému své místo a smysl?

Česko

ANKETA

Pokud si rodiče myslí, že dětem radikálně pomohou, když je pošlou na víceleté gymnázium, nemusí to být pravda. Náš vzdělávací systém je charakteristický poměrně vysokým stupněm selektivity. Mou snahou je snížit tuto selektivitu a podporovat základní školy tak, aby mohly konkurovat na jakékoli úrovni víceletým gymnáziím. Ondřej Liška ministr školství (SZ)

Osmiletá gymnázia smysl mají, ale měla by být určena jen pro nejtalentovanější děti. Jejich masovost nemá pak už dodatečnou pedagogickou přidanou hodnotu. Ale samozřejmě dětem v nich neškodí, jen nejsou vedeny k výrazně lepším výsledkům. Osmiletá gymnázia tu jsou, protože je rodiče chtějí. A přání lidí se v demokracii nedají zakázat. Jiří Havel stínový ministr školství ČSSD

Existence těchto gymnázií je užitečná jen v případě, že se jedná o skutečně výběrovou školu talentů, které by zbytečně zahálely v jiném prostředí. To je důvod, proč jejich existenci podporuji, ale proč jsem nepodpořila zrušení postupových zkoušek mezi nižším a vyšším stupněm gymnázia. Za zásadní úkol považuji růst úrovně druhého stupně ZŠ. Michaela Šojdrová poslankyně KDU-ČSL

Kromě pozitiv a „pozitiv“ pro žáky a rodiče víceletých gymnázií přináší jejich existence také méně pozitivní důsledky pro základní školství. Při zvažování změn zpravidla vítězí politické hledisko. Postupný útlum 6letých a výrazné omezení počtu žáků přijímaných do 1. ročníků 8letých gymnázií by českému školství jen prospěly. Milan Bičík poslanec KSČM

1) Tyto školy byly myšleny jako možnost vzdělávání extrémně nadaných dětí. 2) Skutečnost je taková, že jich bylo zřízeno mnoho, dětí je méně, a studují zde i děti nadprůměrné, ne však „geniální“. 3) Smysl tedy mají, ale musíme se vrátit k původnímu záměru. Méně tříd a individuální péče. Karel Barták předseda senátního výboru pro vzdělání (nezávislý)

Ano. Vedle tradice je hlavním důvodem právo volby vzdělávací cesty. Takové gymnázium má své klady i zápory, klady ale převládají. Nadaní žáci jsou významnou skupinou žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami, stejně jako např. handicapovaní. Naše školství však nadané žáky příliš nepodporuje, a to by měl být hlavní úkol těchto gymnázií. Josef Trna děkan Pedagogické fakulty MU

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!