Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Málo pohybové extáze

Česko

Balet Národního divadla v Praze uvedl premiéru večera složeného z choreografií Petra Zusky. Dramaturgickým záměrem byla prezentace prací, které Zuska v posledních třech letech vytvářel pro různé příležitosti. V úvodu tedy zazněla Mahlerova 1. symfonie, jejíž choreografii postavil pro EXPO v Šanghaji. Zde se oprostil od typického pohybového modelování směřujícímu k svébytnému tvarosloví a plně využil neoklasických prvků. Problém však spočívá v jejich kombinacích, které postrádají plynutí, harmonii a nápaditost – tanečníci přecházejí od pózy k póze, tanec zde funguje jen jako ornament. Lépe se Zuskovi dařilo v duetech, ale kostýmy laděné do jasné modři se stříbrnými aplikacemi a zářivá světla navozují spíše revuální atmosféru. Nabízí se tedy otázka, proč se opus, splňující zřejmě kritéria zadavatele, objevuje v Národním divadle.

Proměnlivá imaginace Následující tři pas de deux představují proměnlivý svět imaginace svého tvůrce. Zuska umí zachytit peripetie partnerského vztahu ať ve vážném či humorně laděném tónu a v choreografiích Déja vu, Lyrické a Empty Title využívá osvědčených pohybových komponentů a vazeb. V Lyrické je pak jeho pojetí nejoriginálnější a na premiéře je umocnila interpretace Zuzany Susové a jeho samého. Večer uzavírá Svěcení jara, které Zuska nastudoval již v australském Perthu. Taneční pojetí Stravinského syrově znějící předlohy je tu však více pohybovou spekulací nežli stejně přesvědčivě vymezeným, tanečně výrazovým projevem. Jestliže se hudba zarývá pod kůži, choreografie se odehrává v promyšleném plánu přesně vedeného pohybu, který zdaleka nezachycuje dramatické hudební vzněty. Na jevišti se to sice hemží a tanečníci se vynalézavě přeskupují, nicméně dění zůstává nedotčeno extází obřadu, napětím a vyvrcholením. A také postrádá vypjatou a účinnou divadelnost. Komponovaný večer pro Petra Zusku jistě znamená další naplnění uměleckých ambicí, podstatně méně je však mohou saturovat tanečníci. Jejich výkony na premiéře působily rutinně, bez zřetelnějšího vnitřního nasycení. Soubor působí nesourodě a nesehraně, jako by se jeho dřívější kvality postupně vytrácely.

O autorovi| LUCIE DERCSÉNYIOVÁ, Autorka je taneční kritička

Autor:

AURES Holdings a.s.
NÁKUPČÍ AUTOMOBILŮ - OLOMOUC (A12493)

AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč