Neděle 28. listopadu 2021, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Mám dirigenta i ředitelku s vizí

Česko

Ministerstvo kultury připravuje transformaci Státní opery Praha (SOP) a Národního divadla Praha. Ředitelé obou divadel - Ondřej Černý a Radim Dolanský - dostali od ministerstva úkol během tří týdnů sepsat Operační plán majetkového spojení divadel k 1. lednu 2012. Ředitel SOP Radim Dolanský ale spojení obou divadel odmítá a ke spolupráci získal světové proslulé osobnosti.

* LN Opravdu se vám podařilo sehnat významné osobnosti z operního světa, které by se podílely na vedení Státní opery?

Ano, a považuji to za zcela zásadní. Přizval jsem Gerda Albrechta, Ondreje Lenárda a Jana LathamaKoeniga. Posledně jmenovaný je připravený přijmout post šéfdirigenta. Je to umělec, který spolupracuje s nejprestižnějšími světovými operními domy, hostuje ve Vídeňské státní opeře, Chicagské opeře, Pařížské národní opeře, letos se vrací do Covent Garden. S námi spolupracoval vloni na inscenaci Tristan a Isolda a letos u nás nastuduje opery Trubadúr a Lohengrin.

* LN Kdo další je v týmu?

Požádal jsem o pomoc paní Elaine Padmore a už jsem byl v Londýně v její ředitelské kanceláři. Tři hodiny jsme diskutovali na téma SOP a případné sloučení s ND, což paní Padmore kategoricky odmítá, nad konkurzy dokonce s ironickým úsměvem kroutila hlavou. Má za sebou zkušenosti s řízením světových operních domů a festivalů, byla třináct let ředitelkou operního festivalu v irském Wexfordu, sedm let ředitelkou Královské dánské opery v Kodani a od ledna 2000 zastává místo ředitelky Královské opery v Londýně Covent Garden. Co může být pro nás neocenitelné, je i to, že na místo ředitelky dánské opery byla povolána, aby ze stagnující opery vybudovala instituci mezinárodního renomé. To se jí podařilo a za zásluhy jí byl udělen rytířský řád Dánského království. Paní Padmore letos v Covent Garden končí a je ochotná s námi spolupracovat okamžitě.

* LN A jak tedy vidíte budoucnost Státní opery?

Pochopitelně jako samostatný organismus, z mého pohledu ani spojení s Národním divadlem není možné. Ministerstvo kultury volá po reformě opery v Praze. V pořádku, ale má být tou reformou spojení SOP a ND? Mimochodem, spojení dvou příspěvkových organizací zákon o hospodaření se státním majetkem ani nezakazuje, ale ani neumožňuje! Dovedete si představit těch žalob a soudních sporů zaměstnanců, kteří by neprošli rekonkurzy? Všichni by případný soudní spor časem vyhráli. A to nemluvím o tom, že rekonkurzy považuji za nevhodné a neetické.

* LN Nesouhlasíte tedy s názorem ministerstva, že operní reforma je nevyhnutelná?

Souhlasím, že je třeba změn, ovšem k lepšímu...

* LN Jak si tedy operní reformu v Praze představujete vy?

Proč pořád mluvíme o reformě? Pojďme samostatně vyprofilovat oba operní domy, přijďme s uměleckou vizí, koncepcí a především s osobnostmi, které soubory povedou. Souhlasím, že provoz obou oper musí být co nejefektivnější. Ale opravdu toho dosáhneme slučováním souborů a novými konkurzy?

* LN Ministerstvo tvrdí, že nebude mít finance na provoz dvou operních domů v Praze.

Opera se levně dělat nedá. Prosté sloučení obou souborů pod ND ovšem žádné úspory nepřinese, vznikne pouze moloch, který už se neosvědčil. A pokud pomocí nových konkurzů vznikne jeden menší soubor pod hlavičkou ND, bude se zase hrát podstatně méně. Náklady, které se ušetří na mzdových prostředcích, budou menší než ztráta, která vznikne snížením počtu představení. Tudy cesta tedy také nevede. Osobně bych uvítal model spolufinancování SOP ministerstvem kultury a Prahou. Tomuto modelu ale naše legislativa nepřeje. Jsem však v kontaktu s primátorem Bohuslavem Svobodou, který je nám nakloněný, za což jsem mu vděčný. Nesmím také zapomenout na sponzory, ty potřebujeme jako sůl. Nezapomeňme, že příspěvek z ministerstva letos poprvé nepokryje ani mzdy, na všechno ostatní si musíme vydělat. Naše opera má ovšem už teď soběstačnost 45 procent.

* LN Věříte, že se vám podaří cestu, kterou navrhujete, prosadit?

V prvé řadě je třeba zajistit finance. Jednám se sponzory, kteří by pokryli finanční požadavky obou navrhovaných osobností. Další problém by mohl nastat na ministerstvu. Tvrdí, že SOP nemá osobnosti ani uměleckou vizi. Přicházím se světovým dirigentem a s ředitelkou prestižního operního domu. Otázkou ale zůstává, jestli ministerstvo můj návrh přijme. Prosadí-liMKrekonkurzy a sloučení ND se SOP, pan Koenig ani paní Padmore do Prahy nepřijedou.

O autorovi| HELENA HAVLÍKOVÁ, Autorka je operní kritička

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...