Sobota 13. dubna 2024, svátek má Aleš
130 let

Lidovky.cz

Města plánují bič na staré vozy, zakážou jejich vjezd do center

Česko

  7:00
PRAHA - Skupina českých měst uvažuje, že zakáže vjezd starých neekologických vozů do centra. Zalíbil se jim totiž návrh zákona z dílny ministerstva životního prostředí, který jim umožňuje zřízení nízkoemisních zón podle německého vzoru.
Škoda Favorit v autobazaru.

Škoda Favorit v autobazaru. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Staré škodovky a první modely favoritů zřejmě za několik let vyklidí centra českých měst. Kvůli chybějícímu katalyzátoru a velkému objemu škodlivin, které vypouštějí do ovzduší, totiž nedostanou plaketu, která bude pro vjezd do centra potřeba.
 
O modelu takzvaných nízkoemisních zón uvažuje zhruba desítka českých měst. S myšlenkou zřídit v centru oblast, do které by mohly jen vozy s nízkými emisemi, si pohrává například Praha, Plzeň, Ústí nad Labem či České Budějovice.

Nejdále jsou v Ústí nad Labem, kde se má už v pátek sejít vedení města, aby celou věc prodiskutovalo. Podobně jako v ostatních českých městech bude i zde kamenem úrazu vhodná objízdná trasa ekologické zóny. Ta je podmínkou jejího zřízení.

"Nápad se nám velice zamlouvá. Jenže potíž je v tom, kudy případnou nízkoemisní zónu objet. Trasu z jihu na západ nám vyřeší dokončení úseku dálnice D8 Lovosice - Řehlovice. Problém je však doprava na východ od města," říká vedoucí odboru životního prostředí ústeckého magistrátu Jan Zadražil.

Plán má také Praha. Nízkoemisní zóny zapracovala do svého programu zlepšení kvality ovzduší. Podle Petra Štěpánka, pražského radního pro oblast životního prostředí, by se zóna rovněž týkala středu města. Objízdná trasa by podle něj nemusela čekat na dokončení městského okruhu, ale našla by se ve stávajících komunikacích.

Svým půdorysem a silniční sítí si o zřízení ekologické zóny přímo říkají Plzeň a České Budějovice. Tamní centra jsou totiž obepnuta silnicí, která pojme dostatečný počet aut. Oběma městům se návrh ministerstva životního prostředí zamlouvá. "Líbilo by se nám to. Pokud by se to týkalo jen historického středu, máme už v tuto chvíli ulice, po kterých bychom dopravu odvedli," říká plzeňský radní pro životní prostředí Petr Náhlík.

Více o iniciativě proti starým vozidlům si přečtěte v dnešním vydání deníku

Další články k tématu v deníku

Škodovky a favority jsou v ohrožení
(O tom, jakých aut se iniciativa nejvíce dotkne)

Za špatnou nálepku trest až čtyřicet eur
(O sankcích za vjezd do ekologických zón)

Zóny? I Němci mají pochyby
(O zkušenostech ze zahraničí)

Vjezd do centra lze ohlídat elektronicky
(Rozhovor s Jiřím jedličkou z Centra dopravního výzkumu) 

Autor:

Jak dopadl redakční test dětské kosmetiky ATTITUDE?
Jak dopadl redakční test dětské kosmetiky ATTITUDE?

Vybrali jsme tři miminka z naší redakce, aby vyzkoušela některé produkty z řady Baby Leaves oblíbené značky ATTITUDE. Byla s testováním spokojená?...