Staré škodovky a první modely favoritů zřejmě za několik let vyklidí centra českých měst. Kvůli chybějícímu katalyzátoru a velkému objemu škodlivin, které vypouštějí do ovzduší, totiž nedostanou plaketu, která bude pro vjezd do centra potřeba.
O modelu takzvaných nízkoemisních zón uvažuje zhruba desítka českých měst. S myšlenkou zřídit v centru oblast, do které by mohly jen vozy s nízkými emisemi, si pohrává například Praha, Plzeň, Ústí nad Labem či České Budějovice.
Nejdále jsou v Ústí nad Labem, kde se má už v pátek sejít vedení města, aby celou věc prodiskutovalo. Podobně jako v ostatních českých městech bude i zde kamenem úrazu vhodná objízdná trasa ekologické zóny. Ta je podmínkou jejího zřízení.
"Nápad se nám velice zamlouvá. Jenže potíž je v tom, kudy případnou nízkoemisní zónu objet. Trasu z jihu na západ nám vyřeší dokončení úseku dálnice D8 Lovosice - Řehlovice. Problém je však doprava na východ od města," říká vedoucí odboru životního prostředí ústeckého magistrátu Jan Zadražil.
Plán má také Praha. Nízkoemisní zóny zapracovala do svého programu zlepšení kvality ovzduší. Podle Petra Štěpánka, pražského radního pro oblast životního prostředí, by se zóna rovněž týkala středu města. Objízdná trasa by podle něj nemusela čekat na dokončení městského okruhu, ale našla by se ve stávajících komunikacích.
Svým půdorysem a silniční sítí si o zřízení ekologické zóny přímo říkají Plzeň a České Budějovice. Tamní centra jsou totiž obepnuta silnicí, která pojme dostatečný počet aut. Oběma městům se návrh ministerstva životního prostředí zamlouvá. "Líbilo by se nám to. Pokud by se to týkalo jen historického středu, máme už v tuto chvíli ulice, po kterých bychom dopravu odvedli," říká plzeňský radní pro životní prostředí Petr Náhlík.
Více o iniciativě proti starým vozidlům si přečtěte v dnešním vydání deníku
Další články k tématu v deníkuŠkodovky a favority jsou v ohrožení Za špatnou nálepku trest až čtyřicet eur Zóny? I Němci mají pochyby Vjezd do centra lze ohlídat elektronicky |