náhledy
Pražský magistrát a dopravní podnik (DPP) představily vítězné návrhy výtvarné soutěže na tři z osmi plánovaných stanic metra D. Ve stanicích Nádraží Krč, Nemocnice Krč (na snímku) a Nové Dvory je objeví díla Vladimíra Kopeckého, Jiřího Černického a Stanislava Kolíbala. Na začátku stanice tak bude napsána životní funkce a od něj povede linka zobrazující například dech, srdce či nervovou soustavu, které se budou prolínat. Schodiště a další části by pak měly zdobit kruhová skleněná díla připomínající petriho misku či pohled mikroskopem.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
DPP nyní provádí geologický průzkum stavby metra D a již zažádal o stavební povolení na první úsek. Svou novou výtvarnou podobu kromě Sídliště Krč již mají i stanice Pankrác a Olbrachtova.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
Výtvarník Stanislav Kolíbal řešil podobu stanice Nové Dvory (na snímku). „Moje řešení vychází z lásky ke geometrii. Používám ji už od 60. let. Tentokrát jsem si zvolil téma rovnoběžek,“ řekl Kolíbal. Ty na stěně tvoří šikmé linky či čtverce, které jsou v kontrastu s lineárním směřováním stanice. Zároveň záměrně zvolil ostrou barevnost. Kromě stěn navrhl na koncích nad eskalátory devět metrů dlouhé reliéfy, kdy dominantním prvkem prvého je kruh a druhého čtverec.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
Výtvarníci pracují mimo jiné s geometrickými tvary nebo tématem lidského života, jak je vidět právě v návrhu stanice v Krči. Na podobě stanic budou dále spolupracovat s architekty jednotlivých stanic. Na středeční tiskové konferenci to řekli zástupci magistrátu, DPP, firmy Metroprojekt, Národní galerie (NG) a výtvarníci. U stanice Nemocnice Krč se Jiří Černický inspiroval lidským životem a nemocnicí. Nad nástupišti plánuje kresby a ornamenty. „Já se snažil uchopit étos přítomnosti nemocnice. Je to instituce, kde je hodně nemocných a tak dále. Já jsem to uchopil tak, že je to i místo, kde se provádí vědecký výzkum a uzdravují lidé,“ řekl.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
Na vybraných dílech budou jejich autoři nadále spolupracovat s architekty stanic a architektkou metra DPP Annou Švarc. „Na prvních dvou stanicích (Pankrác a Olbrachtova) už dolaďování bylo zahájeno. Co se těchto tří stanic týče, tak jsme se viděli před dvěma týdny a proces je již v běhu,“ řekla Švarc. Na jaře a v létě budou zapracovány nové tři návrhy zapracovány do projektů.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
Oproti zbylým dvěma stanicím se Nádraží Krč (na snímku) liší tím, že je povrchovou stanicí. Umělecké dílo tak ovlivňuje, že je nahlíženo zevnitř i zvenčí a zároveň na něj má vliv denní světlo. Vladimír Kopecký zvolil velké prosklené stěny s ornamenty, které se opticky rozpohybují při příjezdu a odjezdu vlaku.
Autor: facebook.com/prazskaintegrovanadoprava
Pankrác se stane díky novému přestupu jednou z nejvytíženějších stanic metra v Praze.
Autor: Metroprojekt
Pankrác se stane díky novému přestupu jednou z nejvytíženějších stanic metra v Praze.
Autor: Metroprojekt
Na Pankráci se protnou dvě linky metra. Stávající „červené“ céčko a nové „modré“ déčko.
Autor: Metroprojekt
Přestupní stanice Pankrác na lince D bude mít nové výstupy u obchodního centra Arkády.
Autor: Metroprojekt
Nejnovější vizualizace přestupní stanice Pankrác na lince D.
Autor: Metroprojekt
Porovnání původního (vlevo) a aktuálního návrhu stanice Písnice.
Autor: Koláž Lidovky.cz, vizualizace Metroprojekt
Nástupiště stanice Olbrachtova - verze 2016. Metroprojekt ji vytvořil společně s experty z IPR.
Autor: Metroprojekt
Exteriér stanice Olbrachtova z roku 2014.
Autor: Metroprojekt
Nová podoba stanice Nemocnice Krč z léta 2016.
Autor: Metroprojekt
Stanice Nemocnice Krč bude stát v místech, kde ve špičce proudí stovky autobusu za hodinu.
Autor: Metroprojekt