Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Česko

Metro bez řidiče za 86 miliard korun. Praha plánuje vypsat obří tendr

Ilustrační snímek foto: Aneta Čapkovápro iDNES.cz

Pražský dopravní podnik (DPP) plánuje vypsat soutěž s odhadovanou hodnotou 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C spolu s nákupem automatických vlaků pro budovanou linku D. Zakázka bude zahrnovat nákup 68 automatických souprav, nutné úpravy stanic a zajištění údržby po dobu 35 let.
  14:31

K dodávce vlaků by mělo dojít po roce 2029. O rozhodnutí radních ještě budou hlasovat zastupitelé.

Soutěž město podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) s ohledem na nutnost testování a homologace vlaků potřebuje vypsat co nejdříve a vítěze chce mít vybraného zhruba za dva roky. „Automatizace nám umožní zkrátit interval na 90 sekund, což povede k významnému nárůstu přepravní kapacity linky C,“ uvedl náměstek.

Po podpisu smlouvy budou v letech 2026 a 2027 následovat přípravné práce a vývoj samotných vozů. „V letech 2027–2028 by pak měla probíhat výroba prvních vozů, jejich certifikace a homologace, na kterou naváže v letech 2028–2029 zkušební provoz. Až poté bude možné zahájit sériovou výrobu a očekávat dodávku objednaného počtu vlaků,“ uvedl Petr Witowski, ředitel DPP.

Hřib dodal, že původně chtělo město nakoupit automatické vlaky pro linky C a D samostatně. V případě menšího nákupu pro novou linku se však ukázalo, že tendr není pro dodavatele tak atraktivní, aby to zajistilo výhodnou cenu. Nakonec proto podle náměstka obě zakázky spojilo. „Spojením projektů nákupu dopravního systému pro ‚déčko‘ a automatizace linky C získáme nejen výhodnější jednotkové ceny, ale i celou řadu dalších synergií,“ doplnil.

V případě linky C je důvodem automatizace hlavně její velká vytíženost. Zejména v centrálních úsecích, tedy zhruba od Nádraží Holešovice na Vyšehrad, je na hraně své kapacity. Bez automatizace již nelze snižovat intervaly, které jsou nyní ve špičkách okolo 115 sekund.

V případě nyní stavěné linky D se s automatickým provozem počítá od počátku.

Stavba nové linky metra začala v roce 2022, úsekem mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Druhým úsekem je část z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká i zmíněný tendr, kterým se zabývá antimonopolní úřad. Jako poslední se bude stavět úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice.

Původní předpoklad dokončení trasy D byl rok 2029. Kvůli sporům by však mohlo dojít k posunutí dokončení linky.

Radní chtějí audit kvůli lince D

Vedení Prahy požádalo dozorčí radu DPP, aby zadala zpracování interního hloubkového auditu tendru na druhou část stavby metra D. Krok radních je reakcí na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který minulý týden rozhodnutí nepravomocně zrušil. Podle něj v dokumentaci vítězného sdružení chyběly doklady prokazující zkušenosti některých členů odborného personálu, za něž byly při hodnocení uchazečům udělovány body.

DPP uvedlo, že s rozhodnutím nesouhlasí a podá proti němu rozklad.

Podle náměstka Hřiba není v plánu celou zakázku rušit, protože zadávací dokumentace je v pořádku. „Myslím si, že to je důležitý krok k tomu, aby byly vyloučeny jakékoliv pochybnosti o výběrovém řízení,“ řekl Hřib. „Audit bude dozorčí rada zadávat na svém nejbližším jednání 31. ledna,“ dodal.

Autoři: ,