Tripartita jednala v úterý přes dvě a půl hodiny. „Debatovali jsme zejména dvě témata. Budoucnost duálního vzdělávání a spolupráci zaměstnavatelů a odborů při organizaci celoživotního vzdělávání,“ řekl ministr Bek.
Bek již dříve řekl, že je potřeba upravit systém financování regionálního školství, tak aby byl více cílený a udržitelný z hlediska rozpočtu, zároveň však nepoškozoval vitální zájmy škol a kvality vzdělávání.
„Samozřejmě v nejvyšší míře jsme se věnovali otázkám rozpočtu na rok 2024. Diskutovali jsme jednotlivá opatření a dali jsme našim našim partnerům velmi podrobné analýzy případných dopadů změn v PH maxech,“ vysvětlil po zasedání tripartity Bek.
Podle Beka existuje varianta, která je přijatelná pro většinu aktérů. „Mělo by to být 95 procent maximálních úvazků učitelů, které financuje stát v základních i středních školách,“ doplnil.
Ministr se s aktéry ve školství setkával i před stávkou škol, která se uskutečnila 27. listopadu. Do té se podle odborů zapojily téměř tři čtvrtiny základních, mateřských a středních veřejných škol. Šlo podle nich o největší stávku od roku 1989.
Zástupci škol a školských odborů usilují o více peněz pro školství, odmítají snižovat maximální počty hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu a chtějí zabránit poklesu platů nepedagogických pracovníků a dalších zaměstnanců. Obávají se o zhoršení kvality výuky.
Bek se vyjádřil i k chystané parametrizaci míst asistentů pedagoga. „Hledáme shodu modelu, který bude kombinací parametrizované alokace peněz na tyto úvazky a zároveň umožní jejich navýšení pro školy, které objektivně potřebují více asistentů,“ objasnil. Podle ministra ale parametrizace nenastane dřív než v roce 2025.
Na jednáních školské tripartity se schází zástupci vlády, odborů i zaměstnavatelů, jako je například Svaz průmyslu a dopravy, Asociace vyšších odborných škol nebo Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů.
Školské odbory mají podle informací z letošního května asi dvacet tisíc členů, spolek Učitelská platforma sdružuje kolem dvou tisíc vyučujících. Na středních, základních a mateřských školách v Česku je podle statistik ministerstva školství za loňský rok zhruba 180 tisíc učitelů.