Středa 5. června 2024, svátek má Dobroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Motorkáři mají mít řidičák na zkoušku

Česko

Podle ředitele české dopravní policie Leoše Tržila je největší svízelí českých silnic malá vymahatelnost práva. „Řada přestupků, které policisté nahlásí úřadům, je odložena nebo promlčena,“ tvrdí.

* Před třemi měsíci jste začali s plošnými kontrolami na alkohol. Počet nehod klesl, jenže ne výrazně. Vyplatila se ta ofenziva?

Určitě ano. Nečekali jsme, že po našich kontrolách úplně vymizí nehody s alkoholem. Ta čísla ale poklesla. Jen za ty první dva měsíce to bylo o šestnáct mrtvých méně, což si myslím, že je velice pozitivní. Uvidíme, jaký vývoj bude dál. Nadále platí, že celoplošné kontroly zůstávají.

* Uvažujete stále o tom, že se nebudete zabývat řidiči, kteří na vašich měřičích nadýchají do 0,24 promile?

Ta myšlenka stále žije. Čekáme na stanovisko ministerstva zdravotnictví, které má tu hodnotu 0,2 rozlousknout. Chceme jasně vědět, jestli 0,2 promile alkoholu v těle nějak řidiče ovlivňuje.

* Co když z té debaty vyjde, že 0,2 promile žádný problém není? Nebojíte se toho, že nulová hranice alkoholu se poté stane vlastně formalitou a všichni budou vědět, že si jedno malé pivo mohou dovolit?

Já mám spíš obavu z toho, že to řidiči neodhadnou. Na každého totiž alkohol působí jinak.

* Nejaktuálnější problém na silnicích je agresivita. Dokládá to nedávný případ z dálnice D1. Řidič tam vytlačil z dálnice auto, které jelo pomaleji. Vůz vylétl ze silnice a narazil do stromů. Jeho posádka jen zázrakem přežila. Co proti tomu budete dělat?

Proti agresivitě platí jen stálý dohled nad silnicemi. Agresivitu navíc monitorují i naše dálniční passaty. Kromě měření rychlosti si všímají i nesprávného způsobu jízdy, špatného předjíždění a podobně.

* A není na čase přitvrdit? Proč neposlat na dálnice posily? Máte k dispozici i vrtulníky.

Nějaká jednorázová akce, při které bychom stáhli auta z jiných silnic, by to nevyřešila. Pak totiž oslabíme ostatní komunikace a všechno bude jen na D1. To nejde. Stejně nemůžeme být na každém kilometru. Systém řešení agresivity navíc nemůže být postavený jen na policii. Je to jakýsi odraz společnosti. Zatímco v Německu se vůbec nikdo nepozastavuje nad tím, že ho na dálnici zastaví civilní policejní auto, u nás se o tom vedou sáhodlouhé debaty. U nás je práce policie neustále zpochybňována.

* Proč nejde vyhlásit boj agresivitě stejně jako alkoholu? Proč to u alkoholu šlo, a tady ne?

Skončí to zase u vymahatelnosti práva. Co mně pomůže, když policista zjistí deset přestupků, když osm z nich skončí v koši. Přinese to jen to, že řidič se zasměje a udělá to znovu.

* Jak je to možné? Kolik takových případů je?

Z regionů máme informace o tom, že je mnoho přestupků, které příslušné úřady buď odloží, nebo po roce promlčí. Do toho je mnoho případů s osobou blízkou. Neumím přesně říct, kolik případů končí v koši. V případě alkoholu to ale bude zhruba polovina případů.

* LNA to se to nesnažíte nějak změnit?

My v tom mnoho neuděláme. To je věc úřadů, kterým přestupky předáváme. Už podruhé ale budeme o této věci jednat s ministerstvem dopravy. Ta situace se totiž stále zhoršuje. Například řízení bez řidičského oprávnění, které doteď řešily soudy, je od ledna pouze přestupkem, a úřady tak budou ještě více zahlceny.

* Jak se na to tváří policisté? Nemyslí si, že dělají trochu zbytečnou práci?

Je pravda, že pro mnoho policistů je tato situace značně demotivující.

* Tento víkend se naplno rozjede motorkářská sezona. Jak jste se na ni připravili?

Na motorkáře se u nás hledí skrz prsty. Jenže řadu jejich smrtelných nehod způsobí nepozorní řidiči osobních vozů. Mám pocit, že se tady uměle vyvolává pocit nevraživosti mezi motorkáři a automobilisty. Když se řekne motorkář, tak si automobilista automaticky řekne, že je to nějaký blbec. To poté vede k netoleranci a nerespektování těchto skupin řidičů. Mnoho motorkářů havaruje, protože nezvládne svůj stroj. Na to nepomůže jen represe. Je to hlubší problém.

* Ministerstvo dopravy připravuje novelu, která hodlá řidičský průkaz na silné motorky dávat až od 24 let. To podle vás pomůže?

Byl bych pro to, aby motorkáři dostávali řidičák na zkoušku. Motorku si totiž pořizují i starší lidé, kteří ji nikdy neměli. U motorkářů je problém už v autoškole. Stálo by za úvahu změnit systém výuky. Motorkáři by neměli jezdit s instruktory za zády, ale sami na cvičišti. Tak se naučí daleko více. Některé autoškoly navíc učí motorkáře ještě na Jawě 350. Ti lidé potom přijdou domů, kde mají nachystanou šestistovku. Nehoda je pak nablízku.

Autor: