O tom, že automobil je poškozen, se organizátoři projektu dozvěděli na počátku ledna. Opravit motor se pokoušeli lidé na misii podle instrukcí přes internet i mobilní telefon, ale neúspěšně.
"Teď nás situace přiměla k tomu, abychom jednali rychle, protože auto je potřebnější než kdy jindy. Zvažovali jsme i bezpečnostní rizika, určitě to nebude jednoduché," uvedl Vacek. Podle něj technik odletěl do Dominikánské republiky a odtud se přepraví na sever Haiti.
"Tam ho bude čekat Roman Musil a odveze ho s sebou do misie. Technik je vybaven zkoušečkou vstřikovačů, novým čerpadlem motoru a dalším nezbytným vybavením nutným k zajištění opravy. Řadu náhradních dílů i nářadí už máme na místě," doplnil Vacek.
Hlásný byl na Haiti poprvé v červenci. Tamního technika naučil základní údržbu a drobné opravy. Nyní bude mít více než tři týdny na to, aby jej detailně seznámil s dalšími opravami. "Cílem je, aby Roman měl na Haiti svého schopného člověka, který Pragovku bude udržovat a v případě nutnosti ji i opraví," doplnil Vacek.
Projekt, který realizují občanské sdružení Fidcon a Arcidiecézní charita Olomouc, vstupuje do své druhé etapy pracovně pojmenované "Voda pro Haiti".
Na jaře by na Haiti měl odcestovat druhý automobil Praga V3S s valníkovou nástavbou a speciálně upravenou vrtnou soupravou na vyvrtání a vystrojení 20 studní s pitnou vodou. Obě auta budou dále sloužit jako univerzální pomocníci v těžkých podmínkách misie na Haiti.
"Vétřieska" nebo "Pragovka" jsou vžité názvy legendárních českých automobilů, na které má vzpomínky několik generací mužů v tuzemsku, kteří prošli základní vojenskou službou. Mnohdy zvaný "kostitřas" se však v misii v Baie de Henne na Haiti stal vítaným pomocníkem.
Sbírka na projektsdružení Fidcon a Arcidiecézní charita Olomouc Celý projekt je financován z darů. Pro jeho úspěšné dokončení je nutné zajistit ještě 2,3 milionu korun. |