Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Na iPad se těšíme, ale zlatý důl to asi nebude

Česko

PRAHA „Určitě ho budeme podporovat. Jsou to, doufejme, další miliony zákazníků navíc,“ tak se těší na nový iPad Marek Rabas z brněnského týmu Madfinger Games.

Rabas je jedním z českých herních „veteránů“, který se s dalšími členy týmu vývoji počítačových her věnuje už od devadesátých let. Nově pouze pro iPhone. „Oproti velkému byznysu to pro nás znamená samé výhody, děláme vlastní věci, které nás baví, a nikdo nám do toho nemluví,“ řekl LN Rabas. Rychlé rozšíření iPhonu umožnilo prosadit se nadaným vývojářům bez finančního zázemí. Ti zkušení oceňují svobodu vývoje a jeho rychlost. Jeho Samurai: Way of the Warrior si koupilo čtyřicet až padesát tisíc uživatelů iPhonu. „Byli jsme jeden čas sedmá nejlepší aplikace v Japonsku,“ řekl Rabas.

Z každé hry, která stojí mezi jedním až pěti dolary, má vývojář sedmdesát procent. Třicet procent si strhne Apple, provozovatel obchodu AppStore, kde se aplikace a hry prodávají. Vedle samotného prodeje telefonu iPhone a přehrávače iPod Touch je obchod s aplikacemi pro Apple ohromný byznys. Vývojářů jsou statisíce a aplikací stažených z AppStore už miliardy.

A to je jedno z úskalí vývoje pro iPhone. „Je jistě nesrovnatelně levnější než u klasických her, ale na druhou stranu se hry pro iPhone prodávají velmi často za dolar a je jich obrovské množství,“ řekl LN šéfredaktor herního časopisu Score Jan Modrák. „Ke zlatému dolu to má daleko a i tady je potřeba přijít s perfektně zpracovanou nápaditou hrou. Nejúspěšnější vydělají statisíce dolarů, valná většina si jich ale sotva vydělá na náklady,“ dodal Modrák.

S tím souhlasí i samotní vývojáři. „Všichni tvrdí, jaký je to zlatý důl, ale spíš je to zlatá horečka,“ přibližuje úskalí výroby her pro iPhone Pavel Tovaryš z firmy Rake in Grass. „Když se dostanete do Top 10, jsou zisky desetitisíce dolarů za den prodeje. Jenže vývojářů je moc a i dobrá hra v tom množství zanikne,“ dodává Tovaryš. Štěstí je 50 procent úspěchu Sám měl loni úspěch se hrou Archibald’s Adventures, které se prodalo asi dvacet tisíc kusů, navíc si asi čtyři sta tisíc hráčů stáhlo i demonstrační verzi hry. Navíc se dostala hra do dvacítky nejlepších, takže si ji mohl Rake in Grass dovolit prodat za vyšší cenu.

Riziko, se kterým jde do vývoje, je i přes relativně nízké náklady vysoké (hru pro iPhone zvládnou dva či tři lidé za pět měsíců). „Podle mých zkušeností je to tak, že celý byznys iPhone her je třicet procent dobrá hra, dvacet procent marketing a minimálně padesát procent štěstí,“ uvádí Tovaryš.

S tím, že úspěch je víceméně věc náhody, souhlasí i Lukáš Macura z firmy Cinemax. „Běžný marketing, který je v možnostech malé firmy, nefunguje. Vše je hodně na náhodu, úspěch se nedá plánovat,“ říká Macura. „Rozdíly v prodejích jsou závratné, pokud se dostanete do Top 10 nebo do takzvaných featured aplikací. Ty vybírají lidé z Applu podle toho, která se jim líbí nebo která je něčím zajímavá,“ dodává Macura.

Konkurenčních her je obrovské množství. „Když jsme vydávali poslední věc, Space Revenge, tak v den, kdy vyšla, se jen v kategorii akčních her objevilo dalších třicet her. V tu chvíli zapadnete i v seznamu novinek, protože ten den se na AppStore objeví desítky aplikací,“ řekl Macura.

Autor: