Sama Česká televize tento týden snížila odhady svých letošních příjmů z reklamy o 14 procent. Oproti původním 755 milionům čeká jen 648 milionů korun. Potvrdilo to už první čtvrtletí. Společnost ARBOmedia, která její reklamní čas prodává, nezískala od inzerentů, kolik původně počítala. „Ano, v prvním kvartálu je propad skutečně znatelný.“ potvrzuje mluvčí ČT Ladislav Šticha. Doplnil, že oproti plánu jsou výnosy z prvního čtvrtletí o 23 procent nižší. Pokud by se situace horšila, může ARBOmedia o kontrakt s ČT přijít - pokud by klesla o víc než 25%pod plán, může televize smlouvu s ní vypovědět. „Budeme žádat urychlené řešení,“ tlumočí mluvčí ČT požadavek větších výnosů do budoucna. „Určité poklesy na trhu jsou, tím se nikdo tajit nebude, ale konkrétní znění smluv či plnění obchodního plánu nemůžeme veřejně komentovat,“ uvedl ředitel marketingu ARBOmedia Josef Hladík.
Prima poklesla, i Nova to čeká Tržby klesaly i televizi Prima. Ta za první tři měsíce letošního roku utržila o 7 procent méně než loni - zhruba 513 milionů korun oproti loňským asi 547 milionům. Provozní zisk jí přitom klesl téměř o 95 procent, na necelých pět milionů korun. Na tom se podepsala mimo jiné vysoká investice do nového digitálního kanálu Prima Cool.
Ve středu to oznámil poloviční vlastník Primy, skandinávský mediální koncern MTG. Za pokles podle MTG může tuzemský „tlak na ceny a nižší poptávka od zadavatelů reklamy“. „TV Prima nicméně v prvním čtvrtletí zvýšila svůj podíl na reklamním trhu,“ uvedla MTG bez dalších podrobností.
Majitel Novy, bermudská CME, své čtvrtletní výsledky zveřejní až příští týden, už v březnu ale avizovala, že celá mediální skupina bude mít tržby asi o 37%nižší než v loňském prvním kvartálu - konkrétně 135 až 145 milionů dolarů letos proti loňským 223 milionům.
Obchodní ředitel Novy Jan Řehák na konferenci pořádané společností Internet Info v úterý potvrdil, že Nova počítá s meziročním propadem trhu v řádu desítek procent.
Monitoring TNS Media Intelligence jí sice přiznává téměř desetiprocentní nárůst, ten ale způsobuje meziroční zvýšení ceníkových cen. Ve skutečnosti se Nova rozhodla pojistit si nasmlouvané objemy. Nabídla klientům od března do konce roku zdarma navíc 25 procent reklamního času z toho, který si u ní dřív objednali. Chce si tak pojistit, že klienti skutečně letos proinvestují tolik, kolik se dříve zavázali.
Noví hráči nastupují Pokles tržeb velkých kanálů může souviset i s tím, že část inzertních peněz začíná jít menším, tematickým televizím. Třeba zpravodajská Z1 si pro letošek naplánovala získat z reklamy jen „pár procent“ svých celkových nákladů, teď přitom oznámila, že za březen má přes 14 milionů. I ona ale vychází z monitoringu ceníkových cen, neudává, kolik vydělala skutečně.
Tabulka
Meziroční vývoj inzerce v médiích
Všechny mediatypy Televize Rádio Deníky
1Q 2009 6 427 818 815 Kč 837 588 317 Kč 1 739 308 973 Kč
1Q 2008 6 066 813 014 Kč 850 874 927 Kč 2 040 352 341 Kč
2009/08 5,95 % -1,56 % -14,75 %
Časopisy Kino Venkovní tištěná
2 009 061 469 Kč 19 434 740 Kč 575 997 296 Kč
2 216 325 548 Kč 31 109 007 Kč 862 323 492 Kč
-9,35 % -37,53 % -33,20 %
elektronická Venkovní In-Store média Celková částka
13 026 979 Kč 35 005 692 Kč 11 657 242 281 Kč
9 770 078 Kč 56 031 406 Kč 12 133 599 813 Kč
33,34 % -37,52 % -3,93 %
TV ČT 1 ČT 2
1Q 2009 613 291 747 Kč 138 064 255 Kč
1Q 2008 621 937 019 Kč 142 991 524 Kč
2009/08 -1,39 % -3,45 %
Nova Prima TV TV Barrandov
3 324 516 012 Kč 2 113 166 224 Kč 35 241 744 Kč
3 033 307 916 Kč 2 179 523 477 Kč - Kč
9,60 % -3,04 %
TV Óčko Z1 ČT 24
66 053 757 Kč 28 089 060 Kč 21 587 853 Kč
51 969 803 Kč - Kč 15 609 001 Kč
27,10 % 38,30 %
ČT 4 Sport Nova Cinema Celková částka TV
19 942 939 Kč 36 536 607 Kč 6 396 490 198 Kč
10 728 544 Kč - Kč 6 056 067 284 Kč
85,89 % 5,62 %
Poznámka: Jde o data z monitoringu, skutečné příjmy se mohou lišit.
Například v případě televizí monitoring ukazuje nárůst,
ony samy oznamují naopak pokles inzertních příjmů.
Pramen TNS Media Intelligence