* LN Jaké je hlavní téma nyní na školách?
- Samozřejmě maturity. Jsou, zdá se, nepřipravené a nekoncepční. Peníze do nich stále plynou, přitom se stejně již ví, že asi ani příští školní rok nebudou.
* LN Je to zároveň i největší problém našeho školství?
- To ani ne. Problémem je, že školství není pro žádnou vládu prioritní záležitostí. Střídají se zde ministři po půl roce, po roce. Není zde koncepce a kontinuita, kterou bych si uměla představit. O školství je pouze okrajový zájem.
* LN Jaký je další problém?
- Peníze. To, jaké dostávají učitelé mzdy, je skoro až neúnosné.
* LN Skutečně je to tak zlé?
- Běžný člověk není schopný z platu, který má ve školství, uživit rodinu. A to jde o vysokoškolsky vzdělané lidi.
* LN S tím je spojen například i nedostatek mužů ve školách...
- Je to tak. I feminizace resortu je velkým problémem. Pokud se nezlepší podmínky v něm, nebude to ani lepší.
* LN Z pedagogických fakult odchází do škol jen velmi malý počet mladých učitelů a učitelek. Přicházejí dostatečně připraveni?
- Příprava mladých lidí na učitelskou profesi není dobrá. Přijde mi, že vysoké školy nereagují flexibilně na potřeby škol a nezjišťují si, co je potřeba, a nereagují na změny, které se v resortu odehrávají. Absolventi fakult přicházejí na školy bez základní představy, jak to zde funguje. Jsou sice odborně dobře připraveni, ale třeba školní vzdělávací programy znají jen okrajově.
* LN - Jste pro zavedení školného na vysokých školách?
- Chceme peníze do školství? Chceme. Vím, že je to nepopulární, ale školné by mělo být. S ním by ale ruku v ruce měly jít studentská stipendia a půjčky, aby bylo vysokoškolské vzdělání dostupné pro všechny.
* LN Je v resortu něco, na co politici zapomínají? Co třeba chybí i ve volebních programech?
- Uvítala bych třeba to, kdyby si nějaká strana vzala za prioritu dostat do škol pedagogické asistenty. To by byla velká pomoc. Zbytečně moc se pořád řeší jen státní maturity a přijímací zkoušky. Už málo prostoru se dává ostatním důležitým věcem. Třeba prevenci nebo lepšímu postavení učitelů.
* LN Co byste vzkázala budoucí vládě a ministrovi/yni školství?
- Hýčkejte si učitele, žáky a školy. Protože v tom je budoucnost národa, a jestliže se toto podcení, nebudeme nikdy pořádně konkurenceschopní.