Neděle 16. června 2024, svátek má Zbyněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nekonečný příběh D 47

Česko

Tisíc kilometrů dálnic – D 47 spojí Ostravu se zbytkem republiky, stát chystá další projekty

Ode dneška má dálniční síť v Česku 1009 kilometrů.

„Tisícovku“ načal nově otevřený úsek napříč Ostravou.

OSTRAVA Dálnice D 47 spojí Ostravsko s dálniční sítí v republice, stejně tak i s dálniční sítí nedalekého Polska. Dálnice mezi Bohumínem a Lipníkem nad Bečvou měřící zhruba osmdesát kilometrů bude celá hotova v roce 2010. Stát za ni zaplatí zhruba 60 miliard korun. Dnes bude otevřena její první část. Sedmnáctikilometrový úsek napříč Ostravou.

Sdružení pro výstavbu dálnice D 47 se v Ostravě poprvé sešlo již v roce 1991. Auta tehdy do Ostravy přijížděla hlavním tahem úrovně okresní cesty. Dálnice měla všechny problémy vyřešit. Její dokončení se plánovalo dokonce už v roce 1996. Stát měl za ni zaplatit nějakých devět miliard korun.

Tehdejší premiér Miloš Zeman v roce 1998 přijíždí do Ostravy a slavnostně poklepává na základ stavby. I tehdy se zdá, že by vše mohlo jít ještě poměrně rychle. Ale nešlo. V roce 2002 přijíždí Miloš Zeman do Ostravy opět a s ministry Jaromírem Schlingem a Petrem Lachnitem poklepává na jiný základní kámen o pár kilometrů dál. „I kdyby čert na koze jezdil“ Tehdy již byla ve hře firma Housing and Construction /HaC/, která měla dálnici celou postavit a také financovat. Detaily operace však vůbec nebyly známy. „Dálnici postavíme, i kdyby čert na koze jezdil,“ ujišťoval však Vladimír Špidla. Rok 2002 je protkán marným dohadováním vlády právě s HaC. Veřejnost se dozvídá, že za stavbu a udržování dálnice by měl stát firmě HaC zaplatit až 125 miliard korun. Do příběhu dokonce vstupuje i armádní generál Jiří Šedivý. V roli předsedy dozorčí rady HaC přesvědčuje v Ostravě krajské zastupitele, že buď bude z Ostravy Manhattan s dálnicí, nebo bez dálnice zadní dvoreček České republiky. Stále není jasná cena, za kterou by však HaC dálnici postavila. Z původních 125 miliard se slevuje na 117, a dokonce jednu chvíli i na 112 miliard. „Je neuvěřitelné, že se za deset let skoro nic nezměnilo. Jen doufám, že stejně nebudeme diskutovat za pět let,“ zlobí se na pomalý postup moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský (ODS). Nový premiér Vladimír Špidla spolu s ministrem financí Bohumilem Sobotkou v dubnu 2003 sdělují, že dohodu s HaC skutečně vláda zamítla a že dálnice bude postavena ze státních prostředků za 60 miliard korun. Další úsek dálnice, z Ostravy do Klimkovic, má být otevřen na jaře příštího roku. Na konci roku zase má být hotova cesta mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem. Prostředek dálnice, tedy úsek Bělotín–Hladké Živoříce bude podle plánů stavbařů hotov v roce 2009. Poslední úsek D 47 bude ukončen v roce 2010.

Další projekty Dálnice D 47 není jediným ambiciózním projektem ministerstva dopravy. Jeho největší prioritou je momentálně výstavba rychlostní silnice R 35, která by měla „odlehčit“ dálnici D 1. Její trasa by měla vést z Liberce přes Olomouc, plánované ukončení je ve Valašském Meziříčí. „Tato silnice by měla být přímým spojem mezi Prahou a Olomoucí. Kdyby mi někdo před 25 lety řekl, že se bude na Olomouc jezdit přes Brno, klepal bych si na čelo,“ sdělil náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák. Výstavbu rychlostní silnice však nemá v územním plánu Pardubický kraj. „Ačkoliv je to jedna z největších priorit v zemi, není reálné, že by výstavba byla hotová do sedmi let,“ řekl LN mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Plánuje se také rozšíření dálnice D 3, která by měla vést až do Lince v Rakousku.

Obrázek

Autor:

Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...