Když v roce 1969 čtyřicetiletý Fisher otevřel v San Francisku svůj první obchod s oblečením, neměl v branži žádné zkušenosti. Věděl jen, že mu nikdo nenabízí služby, které požaduje. Ve svých čtyřiceti letech měl velikost v pase 31 palců, ale ve všech obchodech byly k dostání kalhoty značky Levi’s jen ve velikostech 30 a 32.
V té době se však Fisher ještě živil obchodem s realitami. Kupoval staré hotely a přestavoval je pro nové účely. V jednom z nich -v Sacramentu - pronajal v polovině šedesátých let prostory obchodníku s džínami Levi’s, který tam předváděl vzorky všech barev a velikostí svým odběratelům. Fisher byl tehdy překvapen, že kompletní kolekci nevede žádný obchod v San Francisku. A právě tehdy ho napadlo, že takový obchod by bylo dobré otevřít.
V roce 1969 (přesně 21. srpna) mohli první zákazníci vstoupit do Fisherova obchodu na Ocean Avenue. S názvem GAP přišla jeho manželka Doris, které se líbilo tehdy často používané slovní spojení „generation gap“ (generační rozdíl), které popisovalo výrazné odlišnosti v hodnotových postojích poválečné generace a jejích dětí. Fisherovi chtěli v názvu vystihnout i to, že našli na trhu mezeru, což je další význam slova gap.
Na začátku byly v obchodech GAP k dostání jen džíny značky Levi’s, gramofonové desky a magnetofonové pásky s hudbou pro mladé zákazníky. Proto se měl podle Fisherova původního záměru jmenovat jen Pants and Discs.
Na spuštění svého projektu potřeboval Fisher 63 tisíc dolarů. Už o rok později, kdy měl GAP obrat dva miliony dolarů, otevřel druhý obchod v San Jose a dál rychle expandoval. V roce 1972 už GAP vyráběl vlastní oblečení, aby nevypadal jen jako prodejna Levi’s.
V roce 1976 vstoupila firma na burzu, když upsala 1,2 milionu akcií. Klíčovým pro další rozvoj podniku byl příchod manažera Millarda Drexlera, který značku GAP v osmdesátých letech oživil a zahájil další kolo expanze. S počátkem tisíciletí však musel Drexler začít soutěžit o zákazníky s dravou konkurencí, jejíž produkty byly pro mladé zákazníky atraktivnější než konzervativní americká móda. Z hlavních konkurentů začal sílit švédský řetězec Hennes & Mauritz (H&M) či španělský Inditex (Zara, Berschka). Ve vedení firmy vyvrcholily dlouhodobé spory a Drexler v roce 2003 GAP opustil.
Dnes má firma více než 3100 obchodů v pětadvaceti zemích světa a její obrat je odhadován na 14,5 miliardy dolarů. Nedávno se však kvůli tlaku investorů, požadujících zefektivnění podniku, musela stáhnout z Německa a svou síť přenechala konkurentům z H&M.
Kromě svého angažmá v GAP se Fisher v USA proslavil také jako filantrop. Zasedal třeba ve správní radě Muzea moderního umění v San Francisku, kterému nedávno poskytl k trvalé zápůjčce svou soukromou sbírku umění. Společně s manželkou také financoval středoškolskou přípravku pro žáky z chudých rodin.
***
Odešel král jednoduché módy Zakladatel firmy GAP Don Fisher zemřel
Donald George Fisher začínal jako obchodník s realitami. V roce 1969 otevřel v kalifornském San Francisku první obchod GAP (na snímku vpravo). Prodával džíny značky Levi’s a gramofonové desky. Obratu 2 milionu dolarů dosáhla
společnost již za rok, kdy otevřela druhý obchod v San Jose. Vlastní oblečení začala firma vyrábět v roce 1972.
V roce 1976 vstoupil GAP na burzu. Dnes má firma přes 3100 obchodů v pětadvaceti zemích a obrat 14,5 miliardy dolarů.