Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nenávist ze žárlivosti se vypařila

Česko

Vámosův balet Othello, který uvedlo Národní divadlo, zachází se Shakespearem dost volně

Othellovské téma přitahuje pozornost baletu svou dramatickou barvitostí. Na scéně Národního divadla se Othello prvně inscenoval v roce 1959 v choreografii Jiřího Němečka; v roce 1995 se tu objevila slavná Maurova pavana v choreografii José Limóna, který tragédii přenesl do duetů čtyř postav – Othella, Desdemony, Jaga a Emilie setkávajících se v renesančním pavím tanci. Maďarského choreografa Youri Vamose Shakespeare několikrát inspiroval a Národní divadlo již uvedlo jeho Romea a Julii, Svůj balet Othello nyní představil ve světové premiéře.

Zbytnělá pěst, bílá paže a velká klec Vamos si pro svůj balet vybral hudbu Leoše Janáčka: použil části symfonické suity z Tarase Bulby, Sinfonietty, Lašských tanců a Suity pro smyčcový orchestr. Shakespearovu tragédii zahustil do dvou dějství a snažil se podtrhnout vypjaté emoce rozehrávající drama bez dobového ukotvení; na scéně je pouze zbytnělá, hnědá zaťatá pěst a natažená bílá paže, na horizontu pak bílý kruh měnící svou barvu jako symboly zla, dobra a měnících se emocí.

V předehře Othello utíká po obvodu osvětlené kruhové výseče a padá. Z horizontu přijíždí velká klec, z níž si bere plášť, aneb jak stojí v Shakespearovi, lid si zvolil mouřenína za svého vůdce. Podobně kuriózní metaforiku nabízejí i další scény a v řadě dějových zvratů si Vamos upravuje Shakespeara „po svém“. Postupně se objevují další postavy: Desdemona, Jago, Roderigo, Cassio, Emilia a Bianca. Zpočátku jsou součástí sborových scén, v nichž se ztrácejí a rozpoznatelní jsou až po delší době. Vamosovi se prostě nedaří převyprávět Shakespearův příběh prostřednictvím tance – těžko se vypořádává se spletitostí zápletek, které předjímají další děj a ústí do dramatického závěru. Gradující konflikt vyvolaný nenávistí a žárlivostí se mu podařilo téměř „vysublimovat“. Othello, faun a Desdemona, křehká nymfa Vamosovi hrdinové jsou přepjatí a projevují své emoce v afektu. Jago kráčí silácky po scéně v kožených rajtkách. Se spadlými kšandami se producíruje na hudbu Janáčkova Starodávného tance, který svou zpěvností vybízí k jiným asociacím, a s holou hlavou působí jako skinhead. Cassio a Rodrigez se pohybují ve stejných pohybových strukturách, technicky náročných, ale nevystihujících jejich povahové rysy. Vždyť ani z duetu Othella s Desdomonou v I. jednání nelze vyčíst lásku a něhu. Othello se pohybuje jako animálně rozjitřený faun a Desdemona jako ostýchavá nymfa – vidíme rozechvělé a dychtivé dotyky těl, jejich pohledy se nestřetávají. Milostné splynutí je zakončeno spočinutím na zaťaté pěsti…

Vamos originálně modeluje pohybové variace a neulpívá na svých dřívějších schématech, ale s Janáčkovou hudbou a Shakespearem se často míjí. Jeho choreografie je technicky obtížná i pohybově neotřelá, ale postrádá účinek bezprostřední dramatické situace, natož možné konotace.

Richard Kročil a Zuzana Susová jako Othello a Desdemona dávají svým rolím vše, co jim choreografie dovolila, zvládají těžké partnerství a dynamické tvarování. Kročil není nalíčen jako mouřenín, má jen výrazné tetování na rukou; Susová nosí bílé šaty, ale účes ji dělá starší. Méně výrazné jsou sborové scény, v nichž se tanečníci neuplatňují zdaleka v plném počtu a ani se jim nedostává mnoho prostoru pro zásadnější taneční uplatnění.

***

Othello

Hudba: Leoš Janáček

Libreto, choreografie a režie:

Youri Vamos

Výprava: Pet Halmen

Dirigent: David Švec

Světelný design: Klaus Gärditz

Národní divadlo, premiéra 1. 4.

Autor: