Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Nic než pravda se ještě zlepší

Česko

Diváci. „Potřebujeme rozmanitost ve vysílání. Prima je televize pro všechny, takže musí být zajímavá pro různé věkové skupiny. Hlavní cílovou skupinou, kam směřujeme, jsou lidé ve věku 15 až 54 let. Ale to je něco jiného než cílit na mládež,“ říká Gordon Lovitt. Foto LN - Michal Novotný

Angličan Gordon Lovitt (43) byl před deseti lety programovým ředitelem České televize. Teď pracuje pro Primu. „V soukromé televizi jsou jasná pravidla. Hlavní je sledovanost,“ říká.

* LN Chcete mluvit česky, nebo anglicky?

Rozhodli jsme se, že to bude angličtina. Bohužel. Ale vy můžete mluvit česky! Žádný problém.

* LN Dobře. Váš generální ředitel Hospodářským novinám řekl, že cokoli s více než dvacetiprocentní sledovaností považuje Prima za úspěch. První díl nové reality show Nic než pravda měl podíl na divácích 20,3 %. Je to úspěch, nebo máte větší ambice?

V porovnání se skutečností musí mít všechno vyšší ambice. Ale musíme se na to podívat správnou optikou. Nikdy nevíme, jakou budeme mít sledovanost, protože to nezáleží jen na nás, ale i na konkurenci. Takže dělat jakékoli odhady sledovanosti je velice nebezpečné. Musíme stavět náš program nejlépe, jak je to možné. S prvním dílem Nic než pravda jsem velice spokojený a předpokládám, že se to ještě zlepší. Všechny naše programy se postupně zlepšují. Takže nejde soudit podle jednoho týdne.

* LN Nechcete předpovídat, ale vlastníkům televize musíte říct, co mohou očekávat.

Interně něco říct můžeme, ale v našem zájmu není to zveřejňovat. Můžu poznamenat, že bychom rádi dosáhli dvacetiprocentního podílu, to říci lze. Ale jsou i jiná měřítka, třeba programové náklady.

* LN Podíváme-li se na dlouhodobější průměry, tržní podíl Primy v posledních třech letech stále klesá. Po první řadě VyVolených jste však byli o čtyři procentní body nad dvaceti procenty. Teď vám stačí dvacet?

Úspěch je zvýšení sledovanosti oproti minulé sezoně. To je jediné měřítko. VyVolení byli úžasným úspěchem, ale nebylo to udržitelné. Všechny kanály se také pohybují ve vlnách. Občas jejich podíl poklesne. I trh se mění. Navíc velké reality show vždy přinášejí razantní zásah do programu. Můžete jednorázově zvýšit sledovanost, ale pak musíte znovu stavět program, protože vám nabourají rytmus.

* LN O vaši novou reality show Nic než pravda původně stála i konkurenční Nova, ale nakonec ji nekoupila. Proč jste ji koupili vy?

Na Primě je skvělé, že přináší novinky. Jako první vyrobila českou soap operu Rodinná pouta, to samé platí u VyVolených. V programu vždycky potřebujete něco, co přináší chuť novinky. V tom je Prima silná. No a teď jsme se rozhodli pro Nic než pravda. Tato show skvěle doplňuje náš stávající program a my navíc na rozdíl od VyVolených nemusíme rozbíjet programové schéma. O Primě se kvůli tomu zase mluví. Podívejte se i na náš další chystaný pořad Hledá se táta, to je také úplná novinka. Delší dobu budeme sledovat příběh konkrétních lidí, což tu zatím žádná televize nedělala. To všechno je důležité pro naši image.

* LN V případě první řady VyVolených před třemi lety Prima skvěle vybrala soutěžící. V dalších dílech už tak úspěšná nebyla. Víte, kde se stala chyba, aby vám nehrozilo něco podobného?

Nezkoumal jsem to u VyVolených, ale casting je monstrum. Hledání soutěžících a moderátorů je složité. Například moderátora pro Nic než pravda jsme vybírali velice dlouho. Pak jsme viděli Petra Šišku a hned jsme zajásali. Byl výborný, měl zkušenosti a veřejnost ho moc nezná. Ale bylo těžké ho najít.

* LN Kolik kandidátů jste měli?

Třicet? Nevím, koukal jsem na pásky každý den.

* LNV recenzích na Nic než pravda se objevuje názor, že příběh v prvním dílu byl možná zajímavý, ale trvalo velice dlouho, než se objevil. Nechcete tu soutěž trochu zrychlit?

Myslím, že to je součástí té soutěže. Trik je v tom, že se divák musí k tomu nejzajímavějšímu propracovat.

* LN U VyVolených se vám kromě castingu povedlo i zpracování. Studio Nic než pravda však působí trochu zastarale. Připomíná Milionáře, jak ho před lety vysílala Nova. Nebudete s tím něco dělat?

S tím nesouhlasím. Mně se to líbí.

* LN Prima se chce zaměřit na stejnou cílovou skupinu jako Nova a váš ředitel Marek Singer říká, že publikum Primy potřebuje omladit. Před sledováním prvního dílu Nic než pravda dala víc než polovina diváků ve věku 15 až 24 let přednost filmu Účastníci zájezdu na Nově.

Je to dobrý film! Ale vážně, když chcete publikum omladit, tak nemluvíte o kategorii 15 až 24 let. To je velice malá skupina diváků. Hlavní cílová skupina je ve věku 15 až 54 let. Tam směřujeme. Ale to je něco jiného než cílit na mládež. Když někdo přijde s velmi kreativním programovým nápadem, tak se hned ptáme, zda to bude sledovat nějaký čtyřicátník, což jsem ostatně i já. My teď vítáme každého diváka.

* LN Ve svých materiálech se chlubíte, že umíte zasáhnout mladší ženy. Takže teď budete mířit spíš na ty starší?

My potřebujeme celou skupinu. Proto musíme mít vyvážený program. Potřebujeme - řeknu to česky - rozmanitost. Prima je televize pro všechny, takže musí být zajímavá pro různé věkové skupiny.

* LN Když mluvíte o mladších divácích, zajímalo by nás, kde vidíte pořady pro tuto cílovou skupinu?

Určitě Nic než pravda, pak Velmi křehké vztahy, které omlazujeme. Také show Jste to, co jíte. Před dvěma lety měla skvělou sledovanost, proto jsme ji vrátili na obrazovku. A pak jsou tu seriály. Muži na stromech, Zoufalé manželky, teď budeme mít nový seriál Spravedlnost...

* LN Budete se snažit zaujmout mladší publikum i novým digitálním kanálem, který chystáte?

Z komerčního hlediska musíte cílit na mladší publikum. Ale o našich digitálních plánech zatím moc mluvit nemohu. Už jsme na přípravách odvedli obrovské množství práce, ale ještě to není na rozhovor.

* LN Počítáte stále s kanálem pro ženy Prima klub?

Ano, je to tam.

* LN Takže některé pořady pro ženy zmizí z Primy?

V podstatě ne.

* LN Jak jste vlastně dostal práci v televizi Prima?

Nebylo to přes personální agenturu. Probíhalo to ve dvou rovinách. Někdo mě doporučil Marku Singerovi a také jsem byl v kontaktu se společností MTG (polovičním majitelem Primy - pozn. redakce) ve Švédsku. No a pak jsem tu práci dostal.

* LN Jak srovnáváte své někdejší působení v České televizi se svým současným zaměstnáním?

To je velice složité srovnání. Jedna je televize komerční, druhá veřejnoprávní. Tady jsou velice jasná pravidla fungování, jde o sledovanost. U veřejnoprávní televize se sleduje mnohem více kritérií.

* LN Nelitujete svého působení v ČT? Byla tehdy doba zralá na to, aby se v křesle programového ředitele objevil cizinec?

To je velice těžká otázka. Myslím, že nejsem povolaný to soudit. Ale agentura Opinion Window dělala průzkum krátce před naším příchodem do České televize a znovu v době, kdy jsme s ředitelem Jakubem Puchalským byli na odchodu. Podle tohoto průzkumu veřejnost vnímala Českou televizi na konci našeho působení lépe. Z tohoto pohledu jsme uspěli. Určitě toho nelituju.

* LN Zdá se vám, že byl Jakub Puchalský v té době na tak vysokou funkci připraven?

K tomu se nechci vyjadřovat. Pracoval velmi tvrdě a myslím, že udělal vše, co bylo v jeho silách, a vedl si dobře.

* LN Vy jste dnes programový ředitel Primy, ale Jakub Puchalský se do žádné televize nikdy nevrátil. Jak si to vysvětlujete?

Nechci mluvit o někom, kdo tu není.

* LN Neuvažoval jste o tom, že byste si ho vzal do Primy?

Opravdu o tom nechci mluvit. To jsou otázky pro Jakuba.

* LN Ne, to jsou otázky pro vás.

Jakub by dělal dobře jakoukoli práci. Je velice úspěšný. Tak jako teď třeba v Raiffeisenbank.

Autor: