Pátek 23. února 2024, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko

Už 50 let stavíte D35, vytkla kontrola resortu dopravy. Hotovo má být v roce 2029

Na úseku budované dálnice D35 z Janova do Opatovce založili silničáři nejdelší most této části dálnice. foto: Radek Latislav

Výstavba dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí probíhá už od 70. let minulého století a stále není u konce, vytkl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) resortu dopravy. Brzdily ji neúplné doklady od státu i námitky účastníků řízení. „Přípravy se snažíme urychlit,“ reagovalo ministerstvo.
  8:38aktualizováno  8:57

I když je dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí jednou z nejvýznamnějších částí dálniční sítě, její výstavba se zpožďuje a prodražuje. Přestože se s výstavbou začalo už v 70. letech 20. století, kompletně zprovozněna má být podle předpokladů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) až v roce 2030. Celková doba výstavby 210 kilometrů dlouhé dálnice tedy přesáhne 50 let.

Z výsledků kontroly NKÚ navíc vyplývá, že oddalování výstavby zvedá náklady. Například šestileté zpoždění úseku dálnice mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem prodraží výstavbu zhruba o 7,6 miliard korun.

Kontroloři zjistili, že se koncepční záměry a harmonogramy výstavby dálnice D35 schválené vládou ministerstvu nedaří dodržovat. Například podle usnesení vlády z roku 2001 měla být výstavba všech úseků zahájena nejpozději do roku 2010. Výstavba byla tehdy označena za vládní prioritu. Dvaadvacet let od tohoto vládního usnesení ještě nebyla zahájena výstavba 11 z celkem 21 úseků dálnice.

„Tyto úseky, dohromady dlouhé 108 km, byly v době ukončení kontroly NKÚ v květnu 2023 teprve v přípravě. Zprovozněno bylo zatím 90 kilometrů, tedy 43 procent celkové plánované délky dálnice. Náklady na přípravu a výstavbu 14 kontrolovaných úseků dálnice mají dosáhnout téměř 100 miliard korun, zatím bylo vynaloženo 13,4 miliard,“ uvedla mluvčí NKÚ Hana Kadečková.

Ministerstvo dopravy potvrdilo, že výstavba D35 není v souladu s původním harmonogramem a plány minulých vlád. „Souhlasit lze se závěrem, že v důsledku změn v přípravě a oddalování výstavby rostou náklady staveb, byť je třeba upozornit, že s časem nerostou jen ceny, ale díky inflaci se též snižuje hodnota peněz,“ sdělil v tiskové zprávě mluvčí ministerstva František Jemelka.

Ministerstvo ale podle něj nesouhlasí se závěrem NKÚ, že stavba dálnice se neustále oddaluje. „V roce 2024 začne na dálnici D35 historicky nejvíce staveb. Konkrétně se rozestaví dalších šest úseků dálnice v délce 35,7 kilometru,“ uvedl. V roce 2025 se rozestaví zbylých 52,7 kilometru a hotová bude celá D35 roku 2029.

NKÚ provedl kontrolu u ministerstva dopravy a ŘSD zaměřenou na nakládání s prostředky státu a Evropské unie určenými na přípravu a výstavbu dálnice D35. Zkontroloval zejména období od roku 2017 do května 2023, podrobně prověřil postup přípravy 14 úseků dálnice a zjistil skutečnosti, které významně snižují účelnost a hospodárnost vynakládání peněžních prostředků.

Připravenost dálnice D35 k říjnu 2023.

Zpožďování výstavby tak prodlužuje i další problémy, jako jsou průtahy městy a obcemi, vysoká intenzita dopravy, nehodovost, zatížení životního prostředí či prodlužování cestovního času.

Po dokončení by naopak měla D35 významně zkrátit čas strávený na cestách a zlepšit životní prostředí, protože nová trasa povede mimo centra měst a obcí. Především by však měla coby další propojení Čech a Moravy převzít část dopravního přetížení z dálnice D1.

Autoři: ,