Středa 5. června 2024, svátek má Dobroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nova i její majitel prožili rok bolesti

Česko

Hospodaření majitele televize Nova, mediální společnosti CME, letos kleslo na dno.

Příští rok se proto firma chce spolehnout také na internet a prodej pořadů. Sama si chce prodávat i reklamní čas.

PRAHA „Byl to rok bolesti, bolesti, bolesti a naděje,“ zhodnotil Adrian Sarbu, prezident bermudské mediální společnosti CME, její nejhorší období vůbec na včerejším pražském setkání s investory.

Firma, která podniká také v Česku (patří jí tu televize Nova i její kanály Nova Cinema a Nova Sport), očekává, že tržby českých aktivit letos klesnou o 20 procent na 5,1 miliardy korun, hrubý zisk (EBITDA) o 32 procent na 2,5 miliardy.

Podle aktuálního, včera zveřejněného odhadu firma čeká, že celý reklamní trh v Česku letos klesne o 23 procent. Příští rok má zdejší trh s televizní reklamou už růst, a to o šest procent, v případě internetu to má být o 15 procent.

Celá CME v letošním roce předpokládá, že její hrubý zisk dosáhne něco mezi 60 a 70 miliony dolarů. Za první pololetí to bylo 45 milionů dolarů, v druhém tedy firma nevidí naději na lepší výsledek. Ve srovnání se ziskem 346 milionů dolarů za rok 2008 to meziročně vypadá na zhruba pětkrát horší výsledek. „Naše trhy dosáhly dna a ještě nezačaly růst,“ prohlásil Sarbu. „Ve čtvrtém čtvrtletí nevidíme žádný růst kromě Ukrajiny. Zadavatelé reklamy dál ořezávají náklady.“

Známky oživení čeká právě až v příštím roce, byť předpoklady, jak se trh bude chovat, zda inzerenti začnou do televizní reklamy dávat víc peněz, je letos těžké určovat. „Skutečnost se mění každý den,“ řekl včera investorům Sarbu.

Přes značné poklesy tržeb i celého trhu si CME chválila své stanice za to, jakou pozici na trhu udržely. Byť její nejčerstvější aktivity v Bulharsku a na Ukrajině by se do zisku měly dostat až v roce 2012, respektive 2013, v Česku, na Slovensku, v Rumunsku a ve Slovinsku jsou kanály CME lídry trhu. Konkrétně tuzemská Nova a spol. předpokládá, že si z celkových zdejších investic do televizní reklamy ukrojí 73 procent. Loni to bylo 70 procent.

Nova je motorem celé CME, přináší jí nejvíc peněz. Úspěšné podnikání v Česku souvisí i se silným zákulisním vlivem Novy na politiky, jak včera před investory potvrdil prezident Sarbu. „Uspěli jsme v lobbování vlády, aby zastavila reklamu ve veřejnoprávní televizi,“ přiblížil okolnosti relativně nedávné změny mediálních zákonů.

Měnící se mediální krajina i hospodářská krize nutí celou CME změnit podstatu svého fungování. Vedle příjmů z reklamy v televizi se proto víc spolehne na zisky z internetu a též výrobu a prodej svých pořadů jiným firmám.

V době nouze chce také být „blíž klientům“. Když si totiž nechává zprostředkovávat prodej reklamního času od mediálních agentur, musí jim platit provize. Teď postup mění, prodej času si chce zajišťovat sama, interními silami. „Najali jsme týmy profesionálních obchodníků,“ uvedl Petr Dvořák, generální ředitel Novy a viceprezident CME pro oblast vysílání.

Autor: