Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

O klubech a o tom, jak jsme všichni Češi

Česko

REKLAMNÍ GLOSÁŘ

Byla neohlášená kontrola, kterou koncem minulého týdne vykonal Úřad pro hospodářskou soutěž v mediálních agenturách Médea a OMD Czech, reakcí na politické aktivity majitele Médey Jaromíra Soukupa (netajícího se dlouhodobou podporou Dany Kuchtové ze Strany zelených)? Ačkoli načasování této akce k podobným spekulacím podněcuje, pravda je, že spory kolem vzájemné spolupráce mediálních agentur při nákupu reklamního času a prostoru jsou dlouhodobé.

Úřad se zajímá o to, zda vznikem sdružení Media View, které OMD a Médea založily, neuzavřely obě firmy kartelovou dohodu.

Takzvané mediální pooly, sdružení či kluby začaly už před přelomem tisíciletí zakládat majetkově neprovázané mediální agentury kvůli tomu, aby kumulací svých mediálních rozpočtů získaly co nejvýhodnější podmínky v médiích. Výhodou poolů proti nezávislým mediálním agenturámmělo být lepší vyrovnávání „tržních turbulencí“ (ztrát klientů, propadů reklamních rozpočtů), média zase měla mít díky jejich existenci lepší záruku, že agentury dokážou dostát svým závazkům, garantovat určitý objem inzerce a včas za ni zaplatit.

Existence poolů od začátku vyvolávala diskuse, přičemž je pravda, že nejvíc vadily konkurenčním mediálním agenturám, které byly rovněž vzájemně propojeny, ale na rozdíl od nezávislých mediálek i majetkově - většinou byly součástí téže mezinárodní sítě. Nezávislé mediálky se hájily tím, že jinak nemohou přežít a že pooly naopak prospívají konkurenčnímu prostředí.

Problémem Médey a OMD Czech je to, že v případě jejich sdružení o pouhé přežití nejde. OMD je číslo jedna, Médea číslo tři českého trhu mediálních agentur. První z nich během let dobře zúročila fakt, že pod jménem Media Direction byla jednou z vůbec prvních mediálek na českém trhu, druhá si zase získala postavení agresivní a dravou obchodní politikou, připomínající například vzestup Student Agency na poli autobusové dopravy - mockrát byla obviňována z toho, že „úvěruje klienty“, že „podráží ceny“ a že si účtuje menší procenta za poskytovaný servis. Jenže tato politika se jí zkrátka vyplácela a její podíl na trhu stoupal.

Nelze se divit Úřadu pro hospodářskou soutěž, že se o spojení dvou takto silných subjektů zajímá. A pokud přitom prověří činnost i ostatních, majetkově propojených mediálních poolů (jak o to žádá Médea), možná tím přispěje ke zpřehlednění jedné ne moc jasné oblasti českého mediálního trhu.

Hezký pohled do zákulisí domácí reklamní branže nabídl tento týden odborný týdeník Marketing & Media svým titulkem „Češi usednou v porotách“. Uvedl jím článek o účasti zástupců české reklamy v porotách mezinárodních festivalů, přičemž oněmi „Čechy“ z titulku jsou Nor Lars Killi, jinak kreativní ředitel agentury McCann-Erickson Prague, a Australan Leon Sverdlin, kreativní šéf Mark/BBDO.

Nelze to komentovat lépe než slovy významného reklamního režiséra Ivana Zachariáše, který na otázku téhož týdeníku, jaká je podle něj současná česká reklama, před časem odpověděl: „Myslíte českou reklamu, kterou vymyslí Australan pracující v české pobočce americké agentury, jež zaměstná dánského režiséra, který obsadí polské herce...? Já myslím, že nemůže být jiná než kvalitní.“

***

Problémem Médey a OMD Czech je to, že v případě jejich sdružení o pouhé přežití nejde

O autorovi| Jaroslav Krupka editor LN

Autor: