Největším problémem byl pro pekaře v loňském roce prudký propad cen.
„Nastartoval jej obchodní řetězec Lidl a následoval nelítostný souboj mezi řetězci, kde v honbě za rekordně nízkou cenou byly zbraní základní pekařské výrobky,“ řekl Týř.
Své tvrzení dokládá statistikou ČSÚ, podle níž výrobní cena kilogramu pšeničného pečiva od ledna do prosince klesla téměř o sedm korun na 26 korun. Spotřebitelská cena se snížila z 50 korun na necelých 34 korun.
Podobně, i když ne tak výrazně, klesala také cena chleba, marže se tak snížila pekařům i obchodníkům. Obchodní řetězce loni také dále zvyšovaly poplatky vybírané od svých dodavatelů a prodlužovaly doby splatnosti, přetrvával rovněž dlouhodobý problém pekařů, jímž je zpětné vrácení neprodaného pečiva obchodníky zpět výrobcům.
Stát prý na rozdíl například od Německa či Rakouska nebrání české zemědělce, mlynáře a pekaře před levnými dovozy ze zahraničí. Dovážené zmrazené a znovu rozpékané výrobky přitom prý již tvoří více než deset procent tuzemských prodejů pečiva.
V důsledku nízkých odbytových cen nejsou malé a střední podniky schopné spolufinancovat projekty financované z unijních peněz. Krize naopak zmírnila dlouhodobý nedostatek pracovní síly v oboru. „Češi začali díky rostoucí nezaměstnanosti opět projevovat zájem o práci v pekárnách, mohli jsme si začít vybírat,“ poznamenal Týř. V roce 2008 se v ČR vyrobilo 341 722 tun chleba, 295 411 tun pečiva a 48 320 tun cukrářského pečiva. Čísla za loňský rok zveřejní ČSÚ v druhé polovině roku.