Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Česko

Zmatená zvířata hynou pod koly aut, při stavbě obchvatu se na ně nemyslelo

Nový obchvat u Čebína na Brněnsku způsobil problém migrujícím zvířatům. Odradit je od vstupu na silnici mají pachové ohradníky. foto: Správa a údržba silnic

Byla zvyklá tudy nerušeně chodit z okolních polí a lesů hlavně za potravou a vodou. Při cestě k remízku poblíž Čebína na Brněnsku slyšela divoká zvěř ruch silničního provozu maximálně z dálky. Tato situace se však nedávno zcela obrátila. Trasu protnul nový obchvat a srncům či zajícům významně zasáhl do života.
  11:37

Jen za prvních dvanáct dnů střety skončily smrtí třiadvaceti kusů divoké zvěře, ve většině případů uhynuli srnci a zajíci. Chyběla zábrana, která by jim znemožnila vstup do vozovky. Na ochranu zvířat se při půlmiliardové stavbě krajských silničářů, jejíž dokončení je v plánu v prosinci a kolaudace po Novém roce, jednoduše nemyslelo.

„Obchvat byl postaven podle stavebního povolení, k němuž se vyjádřily příslušné odbory životního prostředí. Prostor měly i různé spolky a místní organizace, které s tímto oborem souvisejí. Požadavky plynoucí z vyjádření odboru byly v projektu zohledněny,“ tvrdí ředitel jihomoravské Správy a údržby silnic Roman Hanák.

Zároveň však dodává, že žádný z orgánů na problém střetů se zvířaty neupozornil. Neozvali se ani myslivci, které zalarmovaly až desítky mrtvých kusů.

Ve spolupráci s obcí a silničáři teď postupně osazují okolí obchvatu pachovými ohradníky, které slouží k odpuzování zvěře využitím speciální pěny s repelentem. Zatím je umístili na nejkritičtější úseky, v příštích týdnech je dodají na další potřebná místa. Ohradníky zvířata nasměrují pod mosty překlenující potoky, kudy se bezpečně dostanou na druhou stranu.

„Nefungují ale univerzálně pro všechna zvířata. Pro srny a zajíce se hodí, pro divočáky už ne,“ podotýká myslivec a místostarosta Čebína Pavel Plevač (nez.).

Menší nehody ve statistikách chybějí

Podle něho zásadní problém spočívá ve vysoké rychlosti, kterou místem řidiči sviští. „Vidí novou, volnou silnici a zkoušejí, kolik se po ní dá jet,“ říká Plevač s tím, že si šoféři často neuvědomují ani zvýšené riziko výskytu zvěře za šera, tedy ráno a k večeru.

Po prvotním osazení nejkritičtějších míst ohradníky se počet sražené zvěře na obchvatu podle Plevače významně snížil. Ostatně, postupné zlepšení očekává i Václav Hlaváč z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

„Nová silnice znamená vždy zásah do struktury zvířecích populací. Zvýšená úmrtnost je zpočátku téměř vždy pravidlem. Postupně pak klesá, protože část zvěře uhyne a ostatní zvířata jsou do určité míry schopná svůj okrsek přizpůsobit. Situace se časem stabilizuje, ale i na dlouho fungujících silnicích dochází k úhynu,“ vysvětluje ochránce přírody.

Z desítek čebínských srážek neevidují oficiální policejní statistiky žádnou. V nich se totiž vedou pouze složitější případy, jimiž se policisté zabývají. „Když řidič srazí třeba zajíce a má prasklý nárazník, splní povinnost zákonného oznámení nehody nahlášením na linku 158. V takové situaci není naše přítomnost na místě nutná,“ uvádí policejní mluvčí David Chaloupka příklad méně závažné nehody, jež se ve statistikách neprojeví.

Od ledna mají jihomoravští policisté v systému 102 vážnějších střetů se zvěří, čímž se blíží loňskému počtu. Tehdy se za celý rok údaj zastavil na 198.

Kromě pachových ohradníků silničáři u Čebína uvažují také o umístění výstražných značek „Zvěř“. Ty by šoféry varovaly podobně jako třeba na nedaleké silnici mezi Tišnovem a Drásovem nebo Bučovicemi a Ždánicemi na pomezí Vyškovska a Hodonínska. Naopak nereálná je fyzická zábrana v podobě plotu. „Oplocení kolem silnic nedáváme,“ sděluje Hanák.

U dálnic je bezpečněji

Naopak Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ploty postupně umisťuje ke všem dálnicím. Na jihu Moravy jimi v příštích dvou letech osadí zhruba 32 kilometrů, hlavně u D1 směrem na východ od Rousínova a u D2 jižně od Brna.

„Hlavním důvodem je samozřejmě bezpečnost provozu a zabránění srážkám zvěře s auty. Vliv oplocení je značný, odklízíme až o 90 procent méně uhynulých zvířat,“ hlásí mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková s tím, že úseky bez plotů se zajišťují pomocí pachových ohradníků.

U Domašova a Říčan na Brněnsku překlenují D1 ekodukty neboli nadchody pro zvěř. Takový přechod budují silničáři za 113 milionů korun i přes vznikající úsek dálnice D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem na Hodonínsku. Dokončí ho ještě letos, aby zvířatům i lesníkům pro přejezd techniky začal sloužit ještě před doděláním vozovky příští rok.

O opatřeních zabraňujících střetům rozhoduje ŘSD už při přípravě nových silnic. Vychází přitom mimo jiné z migračních studií, které mapují výskyt živočichů a navrhují opatření k zachování prostupnosti krajiny.

„Ve stavebním řízení se vyjadřují dotčené orgány státní správy ochrany přírody a jejich podmínky, odvislé třeba od významnosti území či výskytu chráněných druhů, musíme splnit. Už od počátku je tak silnice komplexně posuzována z hlediska dostatečné průchodnosti s cílem navržení vhodných migračních objektů či naváděcích opatření ke snížení množství střetů,“ shrnuje Trubelíková.

12. srpna 2021

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...