Neděle 2. června 2024, svátek má Jarmil
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

OTÁZKA DNE

Česko

Stavba pražského tunelu Blanka se prodraží zhruba o deset miliard korun. Jak je to vůbec možné?

Podepsaly se špatné smlouvy nebo byl nekvalitně zpracován projekt?

Miloslav Mašek generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví

Neznám konkrétní okolnosti zdražení, ale podle mého názoru by Metrostav nepřišel s takovou cenou jen tak. To, že je konečná cena stavby nakonec vyšší, se stává vcelku běžně například u rekonstrukcí, kdy se nedá předem říci, co na stavebníky čeká. Nikdy to však není sólo akce dodavatele. Zadavatel musí být vždy informován, žádná firma by si netroufla stavět cokoliv navíc na vlastní pěst. Není pravda, že by za zdražení o miliardy mohly často kritizované propady tunelu. To zvedlo cenu pouze v řádu milionů.

František Polák mluvčí společnosti Metrostav

Pokud si u nás investor objedná cosi navíc, není nic špatného na tom, že se tyto práce hradí. Metrostav nikde nemění ceny a nikde nezdražuje! Pouze dle smlouvy nárokuje úhradu provedených a investorem předem odsouhlasených prací. Příkladů je řada, pan primátor připomněl ten nejtypičtější: v zadávací dokumentaci byl jednoduchý most přes Vltavu v Troji. Po uzavření kontraktu vyhlásilo město Praha architektonickou soutěž, kterou vyhrál most jiný – výrazně dražší.

David Ondráčka ředitel Transparency International

Jak se ukazuje, je to tunel nejen do země, ale i do rozpočtu. Kombinace špatně postavené smlouvy (kdemůže dodavatel zvyšovat cenu) a „podstřeleného“ projektu, který patrně úmyslně nezahrnul některé náklady. Dobré řešení je teď velmi těžké, až nemožné, ale neměla by zapadnout politická i případná trestní odpovědnost těch, kdo smlouvy podepisovali.