Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Otázka zní: kam zmizel grál?

Česko

Režisér Dodo Gombár ve Švandově divadle završil svou prohru s velkolepou třídílnou dramatickou epopejí Tankreda Dorsta Merlin – Pustá zem, kterou rozdělil do dvou inscenací.

O prvním dílu Merlin – Zrození jsem zde již psal, díl druhý Merlin – Grál příliš nového nepřinesl. Jeho největší kvalitou oproti dílu prvnímu je délka: je o dvě hodiny kratší. Což ve vztahu k dění na scéně působilo vzhledem ke čtyřem hodinám dílu prvního úlevně.

Navazovalo se na díl předchozí, takže kdo první čtyři hodiny neviděl, měl mnohem menší šance se v ději zorientovat. I když ani znalost dílu prvního to příliš neusnadňovala. Opět jsme sledovali ne zcela srozumitelně odvyprávěný děj, opět jsme se s hlavními hrdiny artušovských legend ocitli v nádražní hale říznuté kostelem, v níž si cestující čekající na zpožděný vlak krátí dlouhou chvíli hraním Dorstova Merlina, a opět jsme mohli být svědky značné absence imaginace a koncepční důslednosti. Obzvláště bolestivé v rámci inscenace dramatického díla, které je fantaskními archetypálními obrazy dožadujícími se adekvátního ztvárnění přímo nabité. Gombár se s autorovými nároky a rozpoutanou obrazivostí opět vyrovnával nejčastěji tak, že je ignoroval. A to dokonce to té míry, že se mu někam vytratilo i několik podstatných dějových faktů.

Proč nemluvit chvilku maďarsky?

Na inscenaci Merlin – Grál je nejpozoruhodnější, že z ní kamsi postupně zmizí jak grál, tak sám Merlin. A není moc jasné kam. Na začátku sice rytíři kulatého stolu svatý grál hledají a všem na jeho nalezení dost záleží, protože si od mytické relikvie slibují, že zachrání rozpadající se říši krále Artuše. Většina z nich je však neúspěšná, vrací se na hrad Camelot, chvíli se ještě truchlivě čeká, než dorazí zbývající rytíři a pak... Pak se problém grálu najednou přestane řešit, až si člověk začne klást otázku, proč ho s takovým úsilím hledali, když bylo pro ně tak snadné na něj zapomenout. A taky proč se druhý díl jmenuje právě Grál, když je ta rekvizita tak nepodstatná?

A podobně je tomu s Merlinem. Pro toho si v jednu chvíli přijde jeho matka, která se výrazněji objevila pouze na začátku prvního dílu, tedy před dobrými pěti hodinami hracího času. Svede o Merlina dlouhý a otravně nenápaditý souboj se Smrtí, o níž se dozvíme, že je Smrt, hlavně z programu, protože spíš vypadá jako zvláštní „taneční vložka“, jejímž úkolem je z ne zcela jasných důvodů nevýrazně tančit či se všelijak mlčky po scéně pohybovat se soucitným výrazem ve tváři.

A když tu strkanici se Smrtí matka vyhraje, kamsi Merlina odvádí. Není moc čitelné, proč právě jeho matka a kam ho vlastně vede a proč. Není jasné nic, protože jde o symboliku tak hlubokou, že je po jejím smyslu zbytečné pátrat. Navíc si matka s Merlinem z ničeho nic poklábosí maďarsky. Skoro je to ale už jedno, jakou řečí se v té situaci vlastně mluví. Rozumět tomu není tak jako tak.

V Dorstově hře Merlina jednoduše začaruje jedna čarodějnice a je to. Vinou jeho vlastní bláhovosti a selhání. Na Gombára je něco takového asi příliš jednoduché. Něco takového by diváka v chaos totiž uvedlo jen stěží.

Štít imaginace v cestě hledání kouzelného hrnce Neschopnost srozumitelně a poutavě vyprávět příběh a vystavět originální dramatickou situaci se vším všudy z inscenace jen tryská. Stejně jako je patrný nedostatek poučené práce s divadelním znakem znemožňující navázat vztah s publikem. Když se k tomu ještě připojí chuť dělat velké umění, jehož hlavní devízou je neproniknutelné tajemství, už se v tom nevyzná absolutně nikdo. Stejně jako v důvodu, proč se to celé vlastně hraje. Tedy opomeneme-li u českých režisérů poměrně časté sklony ke schopnostmi nepodepřené megalomanii, která jako by byla smyslem sama o sobě.

Poutavých momentů je v inscenaci pomálu. Stejně jako u prvního dílu je dost patrné míjení se s typem Dorstovy antiiluzivní divadelnosti. Takže se na scéně zase psychologizuje, trpí a prožívá, důslednější stylizace či charakterizace postav chybí a deklamace zní hluše. Neobjasní se příliš ani obsazení žen do některých mužských rolí. Snad se chtělo cosi říci k tématu lesbické lásky, ale kdo ví. Scéna, v níž Mordred (Zuzana Onufráková) v cudném přítmí znásilňuje královnu Ginevru (Petra Hřebíčková), ovšem jistou dávku lesbické erotičnosti nepostrádá.

V rozhovoru v programu je režisér Gombár vyzván, aby asocioval, co se mu vybaví, když se řekne Merlin. On tak učiní a říká toto: „Nejednoznačnost, pochybnost, hledání Boha – obhajování i zpochybnění jeho přítomnosti, nastolení řádu v chaosu, neviditelná utopie, ďábelské vlastnosti v člověku, lidské v ďáblovi, vášeň a rozum, beckettovský porod nad hrobem, potřeba ideálu a cíle, předurčení vyvolených, bolest, souvislost všeho se vším, víra jako zdroj síly, víra v zázrak, síla fantazie, štít imaginace, zbabělý člověk, odvážný člověk, člověk pochybující, člověk překvapený a překvapující, černé srdce na dně těla, úzkost, sevření vnitřních svalů, hledání konstant, škleb věčnosti, pokání a lítost, rozčarování, vlastní zaslepenost, smrt jako východisko...“

A takhle nějak ve výsledku působí celá inscenace. Snaží se být o všem, a není o ničem.

Tankred Dorst: Merlin – Grál

Přeložil Vladimír Tomeš.

Režie Dodo Gombár.

Premiéra 11. prosince ve Švandově divadle Praha.

***

Pak se problém grálu najednou přestane řešit, až si člověk začne klást otázku, proč ho s takovým úsilím hledali, když bylo pro ně tak snadné na něj zapomenout

Poutavých momentů je v inscenaci pomálu. Stejně jako u prvního dílu je dost patrné míjení se s typem Dorstovy antiiluzivní divadelnosti. Takže se psychologizuje, trpí a prožívá...

O autorovi| ROMAN SIKORA, Autor je divadelní publicista

Autor:

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021
Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021

Vánoční kolotoč se stal nedílnou součástí eMimina. Letos si už po třinácté naše uživatelky vzájemně poslaly dárečky, které opět udělaly velkou...