Pondělí 4. července 2022, svátek má Prokop
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Párová čtyřka se zachránila. Zatím

Česko

OLYMPIJSKÉ HRY V PEKINGU PEKING Podruhé během dvou dnů se nabídl truchlivý pohled. Po beznadějné poslední příčce v nedělní rozjížďce párová čtyřka, díky aténskému stříbru dlouho označovaná za vlajkovou loď českého veslování, zachraňovala svou čest v opravné jízdě třetím místem. Čtvrteční semifinále ji nemine, ale předjely ji lodě Estonska a, považte, Kuby...!

„Je to úleva, zabojovali jsme a postoupili,“ pravil „háček“ sestavy Petr Vitásek.

„Mně se moc neulevilo, bylo to s odřenýma ušima a výkon byl zkaženej,“ oponoval Jakub Hanák, už roky uznávaný mluvčí posádky. „Podle časů z rozjížděk jsme měli mít nad soupeři převahu, ale nakonec to bylo těžší, než jsme si připustili,“ přiznal šéftrenér reprezentace Přemysl Panuška po závodě, v němž Češi porazili pouze loď Slovinska, jedinou nepostupující.

Panuška je od dubna i koučem párové čtyřky - po zásahu svazu vystřídal Sergeje Kruťjakova, strůjce olympijského bronzu z roku 2004. „Ke konci klukům došly síly a když se to mělo rozjet, malinko vázla souhra,“ popsal Panuška. Sestava, v níž vedle Hanáka s Vitáskem sedí veslovod David Jirka a Milan Doleček, celkově sdílela rozmrzelost.

„Do poloviny závodu jsme vedli o půl lodě a myslel jsem, že to držíme. Jenže na třetí pětistovce nás předjeli Estonci a v závěru i Kubánci,“ mračil se Hanák, jenž spolu s Jirkou pamatuje aténskou slávu.

Podle Jirky byl úterní výkon krapet lepší než v rozjížďce. „Ale jako bychom nebyli schopni rozbalit to naplno, ušroubovat závěr. Těsně před cílem ztratit druhý flek, to se na olympiádě nemůže stát. Na Kubánce jsme přitom měli náskok tří vteřin,“ pravil.

Kde je příčina takového propadu párovky, která i při střídání sestavy jela po roce 2004 rok co rok finále mistrovství světa? Ve špatné trénovanosti? V nesouladu osobností, které dobývání světových poct bezesporu vyžaduje? Ve ztrátě formy? „Řekl bych, že jako jednotlivci formu máme, ale dohromady nám to neklape,“ přemítal Vitásek. „Jenže když na posledních šesti stech metrech někomu dojde, tak se začneme rozcházet v tempu a nejsme schopni odrážet útoky zezadu,“ řekl bez obalu Hanák. „Mrzí mě to, ale sezonu jsme protápali.“ Pouze ve veslech to není Do marné sezony se mohly promítnout zákulisní tahanice funkcionářů, jež vyvrcholily dubnovou změnou kouče, a z toho vyplývající tlaky na veslaře. Svou váhu mělo loňské zranění veslovoda Jirky, jemuž vedení svazu a reprezentace zprvu nevěnovalo patřičnou pozornost, a zimní onemocnění Tomáše Karase, nyní náhradníka.

„Je to hodně střípků, které se tříštily dlouho, a teď se těžko lepí zpátky,“ použil příměr Hanák.

Včerejší opravnou jízdu závodníci absolvovali se „starými“ vesly, která v pondělí obdrželi z Prahy. V neděli totiž jeli v rozjížďce s vesly novými a nevyzkoušenými. „Původní vesla jsme si seštelovali a hned to bylo znát,“ pochvalovali si členové posádky.

Proč jeli na olympijské hry, kde pořád jde o obhajobu slavného aténského stříbra, s nevyzkoušenými vesly? „Zkoušeli jsme je, byl na to jediný den, posádka se s nimi projela,“ vysvětlil Panuška. „Ale je pravda, že jsme je měli vyzkoušet při závodním zatížení,“ přiznal. „Ale jenom ve veslech to zdaleka není,“ podotkl veslovod David Jirka.

O autorovi| Jiří Jakoubek, zpravodaj LN v Číně

Autor:

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Mohlo by vás zajímat