Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav

Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

Plynař našel čtyři planety, školačka supernovu

Česko

LONDÝN/VANCOUVER Člověk nemusí být profesionálním astronomem, aby učinil tak zásadní objev, jako je nalezení supernovy nebo dosud neznámých exoplanet. Dokonce ani nemusí mít doma dalekohled. Dokládají to hned dva příklady z nedávné doby, na něž upozornil server Exoplanety.cz.

Peter Jalowiczor je pětačtyřicetiletý plynař ze South Yorkshire v Anglii, který má zajímavého koníčka. Po večerech si na internetu prohlíží volně přístupná data ze spektrografu HIRES. Tento přístroj, umístěný na Keckově dalekohledu na Havaji, analyzuje světelné spektrum hvězd. Jalowiczor na základě těchto údajů počítal tzv. radiální rychlost hvězd, tedy rychlost, s jakou se k nám hvězda přibližuje, nebo se naopak vzdaluje. Odchylky mohou naznačovat, že na hvězdu působí gravitace obíhající planety.

Jalowiczor našel čtyři hvězdy, u kterých se podle jeho výpočtů mohou nacházet exoplanety. Informoval o tom americký tým astronomů pod vedením Stevena Vogta a Paula Butlera, kteří spektrograf HIRES provozují. Ti přítomnost exoplanet zanedlouho potvrdili a vydali o nich odborný článek, zveřejněný v databázi Arxiv.org. Na amatéra, který je na „podezřelé“ hvězdy upozornil, ale nezapomněli - připsali jeho jméno mezi autory. Bílá tečka v Žirafě Mezi astronomy zabodovala také desetiletá Kanaďanka Kathryn Grayová z New Brunswicku. Se svým otcem, rovněž amatérským astronomem, si v počítači prohlížela snímky pořízené dalekohledem v Halifaxu. Poblíž galaxie UGC 3378 v souhvězdí Žirafy si všimla malé bílé tečky, která na starších záběrech chyběla.

Nejdříve si nebyla jistá, zda nejde o kometu či asteroid. Spolu s otcem požádala dalšího amatérského astronoma, Davea Lanea, o novější snímky stejné oblasti. Tečka se nacházela pořád na stejném místě, takže o pohyblivé těleso jít nemohlo. Další pozorování prokázalo, že jde o supernovu vzdálenou od nás 240 milionů světelných let.

Grayovi už o objevu informovali Mezinárodní astronomickou unii. Podle Kanadské královské astronomické společnosti je Kathryn Grayová nejmladší amatérkou, která kdy objevila supernovu.