Plzeňská karta, která v západočeské metropoli funguje už několik let, má o sedm funkcí více. Plzeňané s ní v MHD mohou bezhotovostně platit i běžné jednorázové jízdné, slouží jim jako elektronická peněženka i jako slevová karta při koupi vstupenek na sport či kulturu.
Plně funkční Plzeňská karta je navíc o mnoho levnější než prodělečná Opencard. Celkové náklady na ni se zatím vyšplhaly na zhruba 250 milionů korun. Opencard, která se stále vyvíjí, už oproti tomu spolykala více než 888 milionů. V Praze jsou tím pádem dvojnásobné náklady na provoz jedné karty – činí 2382 korun. V Plzni je to pouze 1042 Kč.
Pražský magistrát si absolutní debakl svého produktu nepřipouští. Jednoduše tvrdí, že obě zmíněné karty se nedají srovnat. „Srovnání je velice problematické, protože Opencard je postavena na jiné technologii kartových služeb. Splňuje nejvyšší možný stupeň bezpečnosti s ohledem na ochranu osobních údajů držitelů, v blízké době navíc umožní mnohem víc služeb než Plzeňská karta,“ řekl LN Václav Kraus, šéf odboru informatiky na pražském magistrátu.
A Pražané jeho slovům, zdá se, věří. I přes dennodenní zprávy o fatálních chybách projektu Opencard je v těchto dnech o karty větší zájem než obvykle. „Minulý týden, kdy byl zveřejněn audit, se rozdalo o 150 karet více než v jiných týdnech. Paradoxně mohla publicita Opencard pomoci, i když byla negativní,“ míní mluvčí Opencard Martin Opatrný.
Pražané si ale také mohli koncem roku jen dobíjet na Opencard roční tramvajenku na rok 2010.