Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Podívejte se, jak krásně trpíme!

Česko

Filmy, na jejichž začátku vám hlavní postava oznámí, že umírá na rakovinu, nemusejí být jen sladkobolné kýče nebo samoúčelné deprese. Biutiful od režiséra Alejandra Gonzáleze Iňárritua je však obojí.

Tak si to shrneme. Uxbalovi je něco přes čtyřicet a zbývá mu jen pár měsíců života. Má rakovinu prostaty – a taky věčně sjetou manželku, která mu zahýbá s bratrem, minulost feťáka, práci za hranicí zákona a trvalé bydliště v olezlém kamrlíku v té nejhnusnější části Barcelony, kde se snaží vychovávat synka a dcerku. Zkusit od téhle výchozí situace vyprávět příběh je téměř umělecká sebevražda – tím spíš, že režiséru Iňárrituovi zoufale chybí jeho druhdy dvorní scenárista Guillermo Arriaga, s nímž se filmař ve zlém rozešel po jejich třetím snímku Babel.

Snímky této autorské dvojice měly od filmu Amores perros – Láska je kurva sestupnou tendenci. V slaboučkém Babelu se téma odcizenosti v dnešním globalizovaném světě demonstrovalo prostřednictvím natolik upachtěných postav, jako je hluchoněmá dospívající sexuálně frustrovaná Japonka, jejíž matka nedávno spáchala sebevraždu. Přesto je třeba Arriagu zpětně aspoň trochu rehabilitovat: ať už si o jeho scénářích pro Iňárritua myslíme cokoliv, držely aspoň nějak pohromadě. Režisérova novinka Biutiful je však pouhým sledem samoúčelného utrpení a estetizované ošklivosti.

Okázalé chátrání Za dvě a půl hodiny se toho ve filmu stane jen naprosté minimum. Uxbal chodí po městě, pomáhá koordinovat síť kšeftů, do které jsou zapleteni vykořisťovaní ilegální přistěhovalci, hádá se s manželkou, snaží se svým dětem budovat lepší život a mezitím okázale chátrá. Poněkud okázalý je i vedlejší motiv spočívající v tom, že Uxbal umí komunikovat s dušemi nedávno zemřelých lidí.

Aby se vůbec něco dělo, způsobí ušlechtilý hrdina nechtěně a v dobré víře tragédii ve skupině zotročených Číňanů. Za tu se pak kaje a hledá vykoupení. O co líp ale podobné téma zpracoval právě Arriaga ve scénáři k neprávem opomenutému snímku Tři pohřby...

Nadbytečný je také vypravěčský rámec, spočívající v Uxbalově snovém setkání s jeho nikdy nepoznaným, dávno mrtvým otcem. Postava otce poslouží alespoň k jedné z mála silných scén, v níž muž svého zesnulého rodiče poprvé spatří až ve chvíli, kdy sám umírá a kdy je mu o mnoho víc let, než kolika se jeho otec kdy dožil. Pro diváka to je však příliš málo a příliš pozdě.

Biutiful je ukázkovým příkladem bezzubého festivalového kýče, který dojímá poroty po celém světě. Nabízí témata, nad nimiž lze s účastí pokývat hlavou a pak o nich hlubokomyslně konverzovat nad sklenkou sektu. Vychválíme syrovou, kvazidokumentární kameru? Její snímání otřískaných zdí, ulepených umakartových kuchyní a pořád stejných komínů začne velmi brzo nudit. Nebo herecký výkon Javiera Bardema v hlavní roli? Paradox, že tenhle jistě dobrý herec dnes může být na stránkách médií oslavován za ztvárnění postavy ubohé oběti společnosti a zároveň s Penélope Cruz vyhlašován za nejkrásnější pár planety, je stejným projevem globalizace jako ty, jež se Biutiful tak snaží odhalovat.

Sázka na jistotu Biutiful soutěžilo o Zlatou palmu na loňském festivalu v Cannes, kde za své herectví došel ocenění právě Bardem. Ten je nyní nominovaný i na Oscara. Do nejužších nominací na ceny Americké filmové akademie za nejlepší neanglicky mluvený snímek pronikl i Iňárrituův film. Bylo by divu, kdyby nevyhrál, což si myslí i bookmakeři, kteří na něj nasadili nejnižší kurz.

I kýč může být nadnárodní, stejně jako korporace. Že Iňárritu k tomuhle druhu kýče inklinuje, je evidentní nejpozději právě od Babelu, rozklenutého mezi americko-mexickým pohraničím, Marokem a Japonskem. Do Biutiful, kde jde všechno od desíti k pěti ještě svévolněji než v režisérových předchozích filmech, Iňárritu nechtěně vsunul výhružnou pointu, týkající se jeho další tvorby: bude hůř.

***

Biutiful

Španělsko / Mexiko 2010 Režie: Alejandro González Iňárritu Hrají: Javier Bardem, Maricel Álvarez, Blanca Portillo a další

Autor: