Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Policie bojuje se zloději umění. Systém má zlepšit i spolupráce s ministerstvem

  14:45
V jednom z pokojů východočeského hospitálu Kuks od loňska opět visí portrét hraběte Jana Michaela ze Šporku, člena rodiny, která známý areál vybudovala. Rok před tím požádal tehdejší majitel obrazu Národní galerii o vystavení osvědčení k vývozu do zahraničí. Kontrola původu díla ale ukázala, že obraz byl před třiceti lety ukraden. Podobných příběhů se šťastným koncem bylo podle policie vloni dvanáct.
Zabalená podobizna Jana Michaela Šporka od francouzského barokního malíře...

Zabalená podobizna Jana Michaela Šporka od francouzského barokního malíře Nicolase de Largillierre (10.2.2022). | foto: Martin Veselý, MAFRA

V noci v červenci 1991 neznámý pachatel vykradl špatně zabezpečenou památku a odnesl si řadu obrazů, benátské zrcadlo nebo vzácný herbář. Na dlouhých třicet let se po předmětech slehla zem. Pachatele se nepodařilo nalézt a policisté předpokládali, že většina starožitností zmizela pravděpodobně v cizině.

Příběh ale měl šťastný konec. Návrat portrétu Jana Michaela ze Šporku je jedním z příkladů, kdy se podaří ukradené umělecké dílo vrátit majiteli. Takových ale bohužel není mnoho.

Loni došlo podle policejních statistik v Česku k 166 případům krádeží uměleckých děl. Navrátit se jich podařilo dvanáct a ukradený Špork byl jedním z nich. Nejčastěji byly podle policie postiženy soukromé objekty – byty, rodinné domy a rekreační objekty. Umělecké předměty mizely také v církevních objektech.

„I když se může procento navrácených předmětů zdát malé, působíme k světově nejúspěšnějším zemím,“ vysvětluje ředitelka Národního památkového ústavu Naďa Goryczková.

Sytém funguje už třicet let

Teď by měl být systém, který vznikl už v 90. letech, ještě efektivnější. „Máme společný cíl, vypátrat ukradené umělecké předměty, které tvoří naše kulturní dědictví,“ potvrzuje policejní prezident Martin Vondrášek.

Systém pátrání vznikl v 90. letech minulého století, kdy se poloopuštené objekty, hlavně církevní památky v pohraničí, staly místem nájezdů organizovaných gangy zlodějů umění. „Při domovních prohlídkách u recidivistů jsme nacházeli umělecké předměty, nečekané hodnoty,“ popisuje Vondrášek.

Přes čerstvě otevřené hranice pak památky z kostelů a dalších objektů proudily do ciziny. Postupem času se systém vyvíjel, zdokonalovala se dokumentace movitých památek, minulostí jsou černobílé fotky. „Systém se proměnil na celosvětově unikátní komplexní program spojující v sobě navzájem se doplňující legislativní, finanční a systémové složky,“ popisuje ministr kultury Martin Baxa.

„Nyní skenujeme aukce, prodej na internetu, snažíme se díla dopátrat zajisti. Mnohdy lidé netuší, že se jedná o kradený předmět,“ vysvětluje. Kupec je laik a nemusí podle něj poznat, že se jedná o ukradené dílo. Měl by ho ale poznat starožitník nebo aukční síň. A samozřejmě sběratelé vědí, co sbírají.

Spolupráce se má zlepšit

Ministerstvo kultury, Národní památkový ústav a policie ve středu uzavřely dohodu, která má za cíl celý proces výrazně zrychlit a zjednodušit. Nově stanovuje pravidla pro výměnu informací, společné postupy a úkoly jednotlivých složek Integrovaného systému ochrany movitého kulturního dědictví ČR. To má podle policejního prezidenta usnadní boj proti nelegálnímu obchodování s kulturním dědictvím.

„Dokladem toho, že to má smysl, je řada nalezených nezákonně vyvezených uměleckých děl a jejich navrácení původním vlastníkům,“ uvedla Goryczková.

A nemusí se podle ní jednat jen o ukradená díla z Česka.

Nedávno se podařilo v prostorách pražské pobočky jedné z aukčních síní objevit obraz malíře Alessandra Turchiho Venuše s tělem Adonise. Ten byl odcizen z drážďanského Zwingeru v roce 1945. Teď čeká na definitivní rozhodnutí úřadů o jeho navrácení do Německa. „Odcizené kulturní statky na rozdíl od věcí běžné denní potřeby v čase neztrácí hodnotu, spíše naopak. Jsou proto cenným artiklem na černém trhu,“ dodává Vondrášek.

10. února 2022

Autoři: ,