Neděle 19. května 2024, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Portorož ocenila spálenou gumu

Česko

Česká reklama bojuje tento týden o ceny na největším regionálním reklamním festivalu ve Slovinsku. A má už první trofeje.

PORTOROŽ Mezinárodní festival reklamy Golden Drum se ve slovinské Portoroži koná od počátku devadesátých let. Češi si z něj hlavní cenu odvezli poprvé již ve třetím ročníku a od té doby ještě šestkrát. Čtyřikrát k nám putovala také prestižní Zlatá růže pro nejlepší agenturu roku (jednou pro Mark/BBDO a třikrát pro Leo Burnett).

Předloni však tříletou hegemonii české reklamy v Portoroži definitivně ukončili Rumuni, jejichž raketově se rozvíjející reklamní trh, kopírující rozvoj ekonomiky, začal kontinuálně produkovat nadprůměrné nápady i řemeslně dobré provedení. „Dejte si pozor na Rumuny, jestli usnete na vavřínech, převálcují vás,“ varoval české tvůrce před lety Basil Mina, někdejší kreativní šéf pražské pobočky agentury Leo Burnett, již dovedl v Portoroži tři roky po sobě k nejvyššímu titulu. Na jeho slova došlo a na letošním ročníku si reprezentanti mnoha zemí kladou tutéž otázku: totiž jak co nejúčinněji konkurovat rumunské invazi. Rumunské agentury i letos obeslaly soutěž bezkonkurenčně největším počtem přihlášek - a s počtem přihlášených rostou i medailové šance.

Česko má zatím dvě ceny

Česká republika letos do Portorože poslala rovných 206 prací, což ji řadí na čtvrtou příčku žebříčku nejaktivnějších zemí - za Rumuny (s 342 přihláškami), Rakušany a Poláky. První hodnocené soutěžní kategorie ukazují, že nejsme bez šance - doposud se české práce propracovaly k sedmi „shortlistům“, neboli postupům do finále ve svých kategoriích. Při včerejším vyhlášení prvních výsledků Češi dvakrát zabodovali: v kategorii Kampaní získala cenu Zlaté hodinky (Golden Watch) společná apelativní kampaň T-Mobile a UAMK proti telefonování za volantem (agentura Saatchi & Saatchi) a v mediální kategorii Stříbrný buben (Silver Drum) kampaň „Orbit po každém jídle“ agentury Mark/BBDO. Výsledky v hlavních kategoriích (tisková a venkovní reklama, TV spoty a filmové upoutávky) však budou známy až koncem týdne.

Horší to je s účastí českých reklamních tvůrců osobně - oficiální seznam akreditovaných uvádí letos pouhých jedenáct jmen z Česka, nesrovnatelných s několika desítkami, ba stovkami zástupců ze Slovinska, Rakouska, Ruska, Polska či Slovenska.

„Je to bída, čeština tu byla v minulosti slyšet mnohem víc než teď,“ komentoval to Jiří Mikeš z katedry marketingu VŠE, který po řadu let působil jako ambasador portorožského festivalu v ČR.

A jaké jsou první poznatky z letošních odborných seminářů? „Je zřetelné, že reklama stále více přestává být doménou tradičních formátů v podobě televizních spotů či inzerátů,“ říká Martin Mazág, šéfredaktor slovenského odborného měsíčníku Stratégie. „Zadavatelé i tvůrci se snaží zaujmout novými formami - ať už třeba rozdáváním švihadel, když zdravotní pojišťovna nabádá lidi, aby udělali něco pro své zdraví, nebo rozdáváním parfémů, jež svým palčivým odérem bojují proti telefonování za volantem. Je to dobrá zpráva nejen pro zadavatele, kteří hledají způsob, jak se odlišit, ale i pro veřejnost, jež na tradiční reklamu už příliš neslyší,“ tvrdí Mazág.

Zachariáš v porotě

V čele poroty dvou festivalových kategorií - Film&TV Promo a Studio Drum - usedl český reklamní režisér Ivan Zachariáš, který se v posledních patnácti letech jako jeden z mála Čechů prosadil svými pracemi do první ligy světové reklamy. Zachariáš je však jediným Čechem v týmu porotců.

***

První ceny pro českou reklamu Na festivalu se včera rozdávaly ceny v prvních kategoriích, z nichž česká reklama nevyšla s prázdnou. O ceně Grand Prix se však bude rozhodovat až koncem týdne

Ze stránek módních časopisů s fotkami telefonujících modelek se line zápach spálené gumy. „Nechcete-li ho cítit znovu, netelefonujte za jízdy,“ říká reklama. Zlaté hodinky (Golden Watch) pro společnou apelativní kampaň T-Mobile a UAMK proti telefonování za volantem (agentura Saatchi & Saatchi)

Další cenu získala kampaň „Orbit po každém jídle“ z dílny agentury Mark/BBDO, která dostala Stříbrný buben (Silver Drum) v mediální kategorii

O autorovi| VLADIMÍR BYSTROV ML. Autor je manažerem PR agentury Bison & Rose

Autor: