Pondělí 3. června 2024, svátek má Tamara
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Poslední Čech jde z čela Škody

Česko

Martin Jahn bude šéfovat ruskému Volkswagenu * Ve vedení Škodovky zůstanou už jen němečtí manažeři

PRAHA Z vedení největší domácí automobilky Škoda Auto odchází poslední Čech. Osmatřicetiletý personální ředitel Martin Jahn koncem března opustí mladoboleslavskou firmu a od dubna převezme vedení Volkswagen Group v Rusku. Na jeho místo nastoupí jednapadesátiletý Klaus Dierkes, který v minulosti působil na pozici personálního šéfa Volkswagenu pro Německo a v koncernu pracuje již od roku 1984. Jahn odejde i z představenstva Škody Auto a na další dění v automobilce bude mít vliv pouze z nově získané pozice člena dozorčí rady.

Jahnovým přínosem pro automobilku bylo vedle jednání se zaměstnanci, jež vyplývalo z funkce personálního ředitele, také vyjednávání s politiky. „Pomáhal automobilce ,otvírat dveře‘ i tam, kde by to bylo jinak velmi obtížné,“ vysvětlil ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Grossův ministr Právě Jahnovy kontakty ve státní správě byly pro automobilku klíčovým argumentem při jeho jmenování personálním ředitelem a členem představenstva v únoru 2006. Jahn nastoupil do Škody Auto bez předchozích manažerských zkušeností z podnikové sféry, působil však jako vicepremiér pro ekonomiku v sociálnědemokratické vládě Stanislava Grosse, předtím jako generální ředitel státní investiční agentury CzechInvest.

Samotný Jahn označil za svoji klíčovou roli komunikaci se zaměstnanci firmy. „Díky společnému jazyku a také mentalitě byla vyjednávání se zaměstnanci rychlejší,“ uvedl Jahn.

Ale ani Jahnovy komunikační schopnosti nezabránily stávce, kterou vyhlásily loni v dubnu odbory automobilky ve snaze zajistit si rychlejší růst mezd. Odborová organizace Škody Auto nebyla ochotna komentovat Jahnův odchod ani možnosti další spolupráce s novým personálním ředitelem Klausem Dierkesem.

Zaměstnanec automobilky, jenž si přál zůstat v anonymitě, uvedl, že Jahnův odchod některé pracovníky znepokojuje. „Je pravděpodobné, že příští jednání o mzdách budou ještě obtížnější než ta minulá,“ uvedl.

Jahnův odchod z vedení mladoboleslavské automobilky potvrzuje nový trend v personální politice koncernu. Volkswagen v poslední době rychleji mění lidi na manažerských pozicích. Podle německého tisku je to důsledek nedávné korupční aféry ve společnosti. Donedávna přitom koncern ponechával špičkové manažery na jednom místě alespoň tři roky.

„Převelením“ do Ruska Jahn v rámci manažerské hierarchie koncernu VW výrazně povýší. Rusko totiž představuje pro většinu světových automobilek klíčový trh. Volkswagen otevřel v listopadu ve městě Kaluga, asi 160 kilometrů jihozápadně od Moskvy, novou továrnu. V ní se budou nejprve montovat a od roku 2009 i vyrábět nové vozy. Podnik má letos vyrobit kolem 60 tisíc vozů, z toho polovina budou škodovky. Po roce 2009 by měla roční produkce dosáhnout až 150 tisíc aut.

Bude Jahn ve Škodovce chybět? Sám tvrdí, že ne. „Situace ve Škodě Auto by se neměla mým odchodem nijak významně měnit,“ řekl včera LN.

Autor:

Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin
Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin

Chcete podpořit svou imunitu? Zapojte se do soutěže a vyhrajte roční balení komplexního doplňku stravy ImuBerin. Přípravek obsahuje superkombinaci...