Čtvrtek 29. února 2024, svátek má Horymír
130 let

Lidovky.cz

Česko

„Pokud máte na elektroauto, máte i na stání v modré zóně.“ Praha upraví parkování

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Jan Pešek, MF DNES

Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) chystá změny v pražském dopravním systému, které by měly být platné od 1. 10. 2024. Zrušena budou například přenosná parkovací povolení a výhody pro elektromobily a vznikne parkovné pro návštěvy rezidentů.
  16:42

„Máme v koaličním programu jasně napsáno, že chceme udělat reformu parkovacího systému s cílem zklidnění centra. S městskými částmi o tom probíhá celkem intenzivní debata,“ říká Hřib.

Na modrých zónách bylo doposud možné zaparkovat za poplatek i pro nerezidenty, kteří tak často zabírali místo pro automobil Pražanům. „Pokud rezident opustí své místo, dává ho k dispozici někomu, kdo tam může přijet na chviličku, následně odjede a rezident tam potom své místo zase nachází. To je ale bohužel jen ideální případ,“ komentuje Josef Kocourek z Ústavu dopravních systémů ČVUT.

„Ten, kdo někde bydlí, by měl mít šanci v této oblasti najít také parkovací místo. Bohužel v mnoha případech jsou v Praze místa, kde je větší poptávka. Rezidenti pak nemohou zaparkovat, protože tam právě stojí někdo, kdo tam nemá co dělat,“ dodává Kocourek.

Zároveň si obyvatelé už dlouhou dobu stěžují, že je Pražan v hlavním městě jako cizinec a při přejezdu z jedné části do druhé musí znovu platit. Situaci chce město řešit permanentkou do všech fialových zón v Praze, která bude dostupná všem.

Automobilismus v Praze

● Počet aut v Praze se v roce 2022 meziročně zvýšil o 40 800 automobilů na 1,258 milionu.

● Celkem po metropoli auta najezdila v roce 2022 asi 22,8 milionu kilometrů, meziročně méně.

● Nejvytíženější komunikací byl Barrandovský most, dále Jižní spojka v úseku Chodovská – V Korytech a Vídeňská.

● Nejvytíženější běžnou křižovatkou bylo křížení Černokostelecké s Průmyslovou s denním provozem 70 tisíc aut.

● Od roku 2010 se nezměnila obsazenost v automobilech – ta se v centru drží na 1,3 člověka na jedno vozidlo.

● Nejvíce řidičů projelo Dejvický tunel, denně jej využilo 93 tisíc vozů.

„Městské části by měly získat v rámci reformy zón placeného stání v oblasti rezidenčního parkování více pravomocí. Naproti tomu pravidla pro návštěvnické parkování by měla být více sjednocena. Součástí reformy parkování bude přidání možnosti nastavení vlastní složky ceny za dlouhodobé parkovací oprávnění ze strany městské části. Městská část si tedy bude určovat svoji část poplatku za rezidenční kartu a magistrát taktéž,“ komentuje Hřib.

Konec přenosných povolení

Dalším návrhem je zrušení přenosných parkovacích povolení. „Ta jsou často zneužívána až ke spekulacím, dalo by se říci, a na parkování ve veřejném prostoru vydělává někdo, kdo není ani radnice, ani magistrát,“ tvrdí Hřib.

„Přenosných parkovacích karet máme vydaných 1 900 na 7 800 parkovacích míst. Díky nim je možné zaparkovat a psát každou hodinu jinou SPZ. Parazitují nám tak na veřejném prostoru například hotely a firmy, které mají až 180 přenosných parkovacích karet a živí se tím. Proč byste platili parkovné v plné výši, když si můžete na internetu zaplatit půlku,“ dodává radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO).

Výhody pro elektroauta

Upraví se také podmínky pro elektromobily v zónách. Auta na elektřinu budou nově parkovat na místech u nabíječek a mělo by se tak zrušit jejich zvýhodnění, které umožňuje parkovat všude zadarmo. Původně mělo bezplatné parkování skončit už ke konci roku, nakonec bude fungovat minimálně do konce září 2024.

„Pokud si člověk našetří na elektroauto, našetří si i 1 200 korun ročně na stání v modré zóně. Tady jde o to, že elektroauta mohou zatím zdarma parkovat po celé Praze, je to jediná výjimka. Je třeba vyjít vstříc elektroautům, ale když spočítáme 16 tisíc elektroaut, i pokud se dáme dohromady s Prahou 2, tak máme smůlu a nezaparkuje u nás ani jeden rezident. Je nutné vymyslet systém podpory elektroaut, ale s rozumem. Záleží na tom, jak se dohodnou všechny městské čtvrti,“ tvrdí Ryvola.

„V případě elektromobilů chceme, aby si majitelé po ukončení dosavadního zvýhodnění mohli koupit nově celoměstské oprávnění do fialových zón. U tohoto nově zaváděného parkovacího oprávnění budou mít elektromobily výhodnější cenu než auta se spalovacími motory. U elektroaut se totiž předpokládá vyšší míra pohybu po městě na rozdíl od množství vozidel rezidentů, které většinu času pouze stojí,“ reaguje Hřib.

S dalším parkovacím oprávněním s předpokládaným zvýhodněním elektromobilů se prý uvažuje pro zásobovací vozy, včetně kurýrů a taxi. Ti by mohli krátkodobě zastavit v modrých zónách, ale pouze na 15 nebo 30 minut.

„Kromě těchto slev na vybraná parkovací oprávnění bude město elektromobily intenzivně podporovat výstavbou dobíjecích stanic a vyhrazením parkovacích míst v jejich blízkosti,“ dodává Hřib.

Autor: