Pátek 7. června 2024, svátek má Iveta, Slavoj
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Praha zavádí nové midibusy

Česko

V metropoli začaly jezdit malé autobusy již na třetí lince. Brzo přibudou další

Šest midibusů v současné době provozuje Dopravní podnik. Vejde se do nich 35 lidí, dvacet může sedět. Jsou bezbariérové, mají nižší spotřebu a vejdou se i do stísněných ulic. Na méně vytížených linkách budou přibývat.

PRAHA Od včerejška jezdí na autobusové lince 236 místo běžného autobusu MHD menší midibus. Nebude zdaleka poslední. Podle firmy Ropid, která v Praze organizuje MHD, budou v budoucnu na méně vytížených linkách jezdit častěji právě midibusy, které mají zhruba poloviční kapacitu oproti běžným autobusům.

„Nyní máme již vytypovaných zhruba dvacet linek, na kterých by byl provoz těchto malých autobusů vhodný,“ potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal. Jde o takové linky, které již nyní nejsou dostatečně vytížené a klasické autobusy se na nich neuživí.

Týkat by se to například mohlo linky číslo 151, která jezdí na prosecké a letňanské sídliště, nebo linky 216, jejíž trasa vede z Dejvic na Bořislavku. Midibusy by se také mohly objevit místo autobusu číslo 256, který jezdí přes Zadní Kopaninu.

„Někde by bylo zapotřebí přizpůsobit midibusům jízdní řády.

Jsou období, kdy je jejich vytíženost větší, v takových případech by se musel zkrátit interval, aby tam mohl malý autobus jezdit celý den,“ upřesnil Drápal. Firma Ropid však uvažuje, že by minibusům „na míru“ vytvořila i úplně nové linky. „Chtějí to po nás i městské části, a to hlavně v místech, kam dnes z důvodů nízké vytíženosti autobusy nejezdí,“ dodal Drápal.

Vše však podle něj záleží hlavně na Dopravním podniku. Ten ale nemá nyní tyto malé autobusy k dispozici. „Náš požadavek jsme Dopravnímu podniku dali již před delší dobou, je tedy na něm, kdy a jestli midibusy koupí,“ upřesnil Filip Drápal.

A to je možná komplikace. Dopravnímu podniku se sice midibusy zamlouvají a s jejich rozšířením do budoucna skutečně počítá, nebude to ale hned. Plány podniku počítají spíše s omlazením a zlepšením normální autobusové dopravy v Praze.

„Dokážeme si představit, že by jich bylo více, momentálně je ale naší největší prioritou omlazení stávajícího vozového parku,“ potvrdil mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený. Nové autobusy by Pražané v ulicích mohli začít vídat na přelomu roku 2009 a 2010. „Nahrazovat budeme samozřejmě nejprve nejstarší druhy autobusů,“ dodal Ondřej Pečený.

V současné době v Praze jezdí midibusy na třech linkách: 291, 128 a od včerejšího dne i 236. Ta nově spojuje oblast Zámků, Starých Bohnic a bohnického sídliště se zoologickou a botanickou zahradou v Troji a s Podhořím.

Pečený vidí největší výhodu malých autobusů v tom, že se dostanou i do míst, kam velké autobusy ne. „Midibusy bychom využili například na linkách, kam se malé autobusy, kvůli úzkým ulicím, lépe vejdou. To je třeba okruh I. P. Pavlova a Karlovo náměstí,“ upřesnil.

Dopravnímu podniku se malé autobusy líbí, nejdřív chce ale kupovat ty velké

Autor:

Jak hodnotíme obilné kaše GERBER Grain&Grow?
Jak hodnotíme obilné kaše GERBER Grain&Grow?

Výživné kaše GERBER Grain&Grow přináší to nejlepší ze světa obilovin. Potěší všechna malá bříška a především uspokojí potřeby děťátka v klíčovém...