Sobota 8. června 2024, svátek má Medard
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Pravidla pro televizní reklamu si začínají „sedat“

Česko

Nastavení pevnějších pravidel pro takzvaný product placement, další spory ohledně televizního sponzoringu. Zhruba to lze podle advokáta Petra Kůty očekávat v příštím roce v oblasti regulace TV reklamy. PRAHA Otázka televizního sponzoringu se neustále diskutuje už od loňského roku a vznikajícím sporům pravděpodobně nezabrání ani nedávné verdikty Nejvyššího správního soudu. Také to zaznělo minulý týden na konferenci Forum Media v diskusním panelu, který řídil Petr Kůta (na snímku).

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila v tomto roce několik pokut za sponzorské vzkazy, které označila za neoddělené reklamní tvrzení. Šlo například o sponzoring reklamních znělek, jež podle rady sponzorovat nelze, protože mediální zákon umožňuje pouze sponzoring samostatných pořadů. Další pokuty se týkaly těch sponzorských vzkazů, které podle rady neidentifikovaly jednoznačně sponzora. Televizní stanice, které dostaly pokuty, se ve většině případů obrátily na Nejvyšší správní soud. „Poslední soudní rozhodnutí se snaží striktně rozdělit sponzoring a reklamní tvrzení, přičemž dělítko vidí soud v tom, že reklama vybízí k nákupu, zatímco sponzorský vzkaz nikoli – měl by jen podporovat image sponzora. Také konstatoval, že sponzorské sdělení považuje za statické, zatímco reklamu za dynamickou a obsahující nějaký děj,“ uvádí Petr Kůta. Podle něj však i toto soudní stanovisko může přes svůj přínos vyvolávat nadále možné kontroverze, týkající se hlavně výkladu, co přesně znamená „vybízení ke koupi“: „Představte si třeba sponzorský vzkaz prodejce nábytku, který bude obsahovat slova: ‚Na našich postelích se vám bude spát lépe.‘ Je to pobídka k nákupu, nebo jen posilování sponzorovy image? Myslím, že zde můžeme očekávat určité slovíčkaření,“ domnívá se Kůta. Jak dále v diskusním panelu uvedl předseda rady Václav Žák, bude rada nadále při svém posuzování zastávat hledisko, že sponzorský vzkaz musí jednoznačně identifikovat sponzora, což Nejvyšší správní soud potvrdil. Na soudní verdikt týkající se reklamních znělek český trh zatím ještě čeká.

Jasněji je proti tomu v otázce takzvaného product placementu, neboli umísťování výrobků za úplatu přímo do obsahu vysílaného díla. Novela evropské směrnice o audiovizuálních službách, která by měla být do českého práva zavedena v roce 2009, totiž umožňuje jeho povolení za určitých podmínek (lze jej užívat jen u zábavných děl a filmů, dodavatel výrobku nemá ovlivňovat obsah díla, pořady využívající product placement by měly být označeny apod.). Vysílací rada svou většinou deklarovala, že se tohoto výkladu bude držet už nyní.

Autor: