Odborníci se již obrátili na ministerstvo školství, aby jim s tímto jevem pomohlo.
Žádají, aby byl právně ošetřen. „V porovnání s loňským školním rokem se nám hlásí o 50 procent více osob, které přicházejí s tím, že trpí dyskalkulií, poruchou počítání,“ uvedla Janina Nowiäská, psycholožka z jedné z pedagogickopsychologických poraden v Krakově. Právě potvrzení o dyskalkulii může zachránit studenty před povinným skládáním maturity z matematiky. Pro ty, kteří nejsou schopni pracovat s matematickými symboly, ačkoliv jinak jejich myšlení není nijak narušeno, bude maturitní zkouška probíhat podle zvláštních pravidel.
Experti zdůrazňují, že každý, kdo má problémy s matematikou, automaticky netrpí dyskalkulií. „Potíže mohou vyplývat ze zanedbaného vzdělávání studenta nebo problémů emocionálních, například strachu z předmětu. Tehdy však máme co do činění s pseudodyskalkulií,“ vysvětlila Janina Nowiäská.
Čeští studenti se zřejmě povinné maturitě z matematiky i do budoucna vyhnou. Podle nové koncepce takzvaných státních maturit, kterou již schválila Poslanecká sněmovna, by ředitelé středních škol mohli zasahovat od roku 2012 do volby třetího maturitního předmětu. Většina oslovených ředitelů škol se však již nechala slyšet, že o možnosti nechat všechny své studenty z matematiky maturovat povinně, příliš neuvažují.
Každý takový ředitel by totiž nejspíš narazil na obrovský odpor studentů a veřejnosti. Riskovat nepopulárním krokem své postavení asi nikdo chtít nebude.