Pondělí 3. června 2024, svátek má Tamara
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Pro školy vzniká „ředitel Ideál“

Česko

PRAHA Pravidla, jak má vypadat ideální učitel, už pomalu vznikají. Ministerstvo školství proto přišlo s dalším plánem - vytvořit také standardy ředitele. Tedy pravidla, jak má vypadat ideální ředitel. „Kompetence ředitelů jsou oproti těm učitelským specifické. Ředitel je klíčovou osobou ve školách,“ vysvětlil náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger.

Stejně jako u učitelů by tedy měl vzniknout vzor, který by popisoval, jaké má mít ředitel dovednosti. Které přesně to budou, zatím není jasné. Ministerská pracovní skupina byla již sice sepsáním standardů pověřená, nicméně o finální podobě by měli opět jednat samotní ředitelé.

„Něčemu takovému se nebráním, jen jsem zvědavý, jak budou standardy ředitele vypadat,“ řekl ředitel základní školy Dobrodín na Vysočině Ivo Mikulášek.

Vznik standardů učitele on sám vítá. Podle jeho slov je navíc důležité, že si je tvoří sami učitelé.

„Dnes je hlavním problémem to, aby učitel žáka zvládl. Tedy zaujal ho a oslovil. Až poté nastupuje jeho odbornost a dovednosti,“ myslí si Mikulášek. Upozorňuje také na to, že je nutné, aby se učitelé a jejich přístup k dětem a výuce změnil. Důvodem je fakt, že se mění samotní žáci.

S tím souhlasí i odcházející ministr školství Ondřej Liška. Podle něj na školách nechybí odborníci, ale kvalitní pedagogové, kteří by uměli s žáky pracovat a uměli v nich vzbudit „celoživotní lásku ke vzdělávání“.

„Ta jediná je bude motivovat k tomu, aby se vzdělávali celý život. Dnes si děti, poté co odejdou ze školy, oddechnou, že se nemusí už nikdy učit. Bude to ale přesně naopak. Úspěšní budou jen ti, kteří budou po odchodu přemýšlet, kdy se do ní zase vrátí,“ řekl Liška.

Se vznikem ideálního učitele se ale bude muset začít už na pedagogických fakultách. Podle odborníků je chyba v tom, že v Česku jsou tyto obory přeplněné. Učit do škol přitom pak odchází jen nepatrné procento absolventů.

V zahraničí je praxe jiná. „Například v Singapuru odchází na pedagogické fakulty první tři třetiny nejúspěšnějších uchazečů ze středních škol. To je vývoj, který u nás vůbec nefunguje,“ dodal Ivo Mikulášek.

Vznik standardů učitele bere ministr Liška jako jeden z nejdůležitějších úkolů. Svému nástupci na postu ministra školství připravil složku s prioritami. A standardy figurují hned na druhém místě. „Přeji si, aby se v práci, kterou jsme započali, pokračovalo i po mém odchodu z ministerstva. Aby tato práce nepřišla vniveč,“ dodal Liška. Plánem ministerstva je, aby byly standardy zakotveny i v legislativě. Jejich první oficiální podoba by mohla být hotová letos v říjnu.

***

„Dnes je hlavním problémem to, aby učitel žáka zvládl. Tedy zaujal ho a oslovil.“

Autor: