Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

První svezení s Porsche Panamera

Česko

Panamera je připravovaným čtyřdveřovým modelem značky Porsche, který se začne prodávat letos v září. Automobilka ale umožnila několika novinářům z celého světa v rámci technické přednášky zažít první kilometry při jízdě s tímto výjimečným vozem.

Zatím to bylo pouze na sedadle spolujezdce a vzadu. Za volantem seděl testovací řidič Porsche, který se podílel na ladění podvozku, a samotné svezení se odehrálo na testovacím okruhu automobilky přímo v jejím vývojovém centru situovaném v obci Weissach nedaleko Stuttgartu.

Musím přiznat, že zpočátku, když Porsche postupně odhalovalo různé informace o tomto voze, byl jsem poněkud skeptický. Pětimetrová délka a luxusní výbava dávaly tušit vysokou hmotnost, která je doslova zabijákem každého sportovního vozu. Jaké bylo ale moje překvapení, když jsem minulý pátek usedal vedle zkušeného pilota.

V Panameře se sedí hodně nízko a uvnitř máte pocit, jako když vás tohle auto po vzoru skutečných sportovních vozů příjemně obemkne. Dokonce ještě více než to umí třeba Maserati Quattroporte, které je považováno za jednoho z hlavních konkurentů.

500 koní Panamery Turbo Sedím v nejvyšší verzi vybavené přeplňovaným osmiválcem s přímým vstřikováním, automatickou dvouspojkovou převodovkou a stálým pohonem všech kol. Začínáme zlehka. Zvuk motoru není tak divoký jako ve zmiňovaném italském voze a Panamera je klidnější i celkovým projevem. V rychlostech kolem 100 km/h je nesmírně tichá a s podvozkem nastaveným na komfort účinně tlumí i nerovnosti na speciálně rozbitých površích testovacího polygonu.

S řidičem si povídáme o vývoji a ladění podvozku a o tom, že se u nové verze opět podařilo zvětšit rozdíl mezi komfortním a sportovním nastavením. O demonstraci potenciálu vozu ho nemusím dlouho prosit. Řidič mačká tlačítko Sport Plus a vyráží. Zátah přeplňovaného osmiválce 4,8 litru s výkonem rovných 500 koní a točivým momentem 700 N.m je velmi působivý a odhadem je skoro srovnatelný s modelem 911 Turbo.

Původně jsem si myslel, že zatáčkovitý okruh s velkým převýšením je na pětimetrovou Panameru poměrně úzký. Jak ale teď vidím, tak auto je nesmírně mrštné, a přestože neřídím, tak působí mnohem menším dojmem, než je tomu ve skutečnosti. Svůj podíl na tomto projevu má jistě i nízká hmotnost 1770 kg, která je dána používáním lehkých materiálů včetně hořčíku a hliníku. Důraz na odlehčení vozu byl ale dodržován například také při konstrukci zadních sklopných sedadel nebo při návrhu klimatizace.

Není to jen snížený Cayenne Na fakt, že za námi sedí na samostatných sedadlech ve velkém komfortu ještě další dva pasažéři, jsme s řidičem skoro zapomněli. Po čtyřech kolech a 14 kilometrech vystupuji z Panamery z vědomím, že se nejedná jen o snížený Cayenne, jak jsem si původně představoval, ale o auto, které má svým jízdním projevem rozhodně blíž klasické 911 než tomuto velkému SUV.

Autor: